Merken door verandering heen begeleiden: toekomstbestendige communicatie

25 april, 2024

Het ‘Change Decoded 2024’ rapport van onze collega’s bij Porter Novelli informeert en inspireert ons als communicatiespecialisten om grondig te onderzoeken wat merken en organisaties en hun stakeholders drijft. We moeten zowel om ons heen als vooruit kijken om positieve veranderingen teweeg te brengen. Het begeleiden van merken en organisaties door veranderingen heen vormt de kern van wat we doen bij Omnicom PR Group in Nederland.

Intern het AI-landschap verkennen

Het rapport laat zien dat zakendoen in een door AI gedreven tijdperk meer emotionele intelligentie vereist dan ooit tevoren, terwijl we tegelijkertijd onderzoeken hoe we dit het beste kunnen integreren in ons leven en werk. Wanneer we repetitieve taken kunnen automatiseren of sneller basiskennis kunnen opdoen, ontstaat er meer tijd om sterkere connecties op te bouwen. Wat kunnen we als communicatiespecialisten uit dit rapport halen? We kunnen AI succesvol gebruiken om onze relaties met de belangrijkste doelgroepen te verdiepen.

Het externe communicatie-ecosysteem begrijpen

Met zoveel verandering om ons heen kunnen communicatiespecialisten zich onderscheiden door goed te begrijpen wat de drijfveren van doelgroepen zijn en in welke complexe realiteit ze zich bevinden. Bij OPRG gaan we zodoende data-gefocust te werk om de doelgroep écht te begrijpen, dynamische ecosystemen te identificeren en lokale perspectieven te zoeken. Tegelijkertijd erkennen we dat er altijd individuele verschillen zijn, waardoor we authentiekere betrokkenheid en geloofwaardigheid van organisaties en merken kunnen bereiken.

Vooruitkijken: strategieën voor impactvolle verandering

Er blijft een aanhoudende noodzaak om grote wereldwijde maatschappelijke vraagstukken aan te pakken en dit rapport toont aan dat de tijd rijp is voor organisaties om zich in te zetten collectief problemen op te lossen. Merken die hun kennis en connecties gebruiken om verandering te mobiliseren op een authentieke en impactvolle manier kunnen duurzame waarde opbouwen en zich onderscheiden van de massa. We helpen en dagen merken en organisaties uit om zichzelf de cruciale vraag te stellen: ‘Welke specifieke stappen moet ik in 2024 ondernemen om hetgeen mijn organisatie uniek maakt te benutten, en betekenisvolle verandering te brengen op de voor mijn stakeholders relevante gebieden?’

LEES MEER

Onderzoek naar duurzame bedrijfsvoering: Zet de mens centraal

Uit onderzoek van ons zusterbureau Daggerwing blijkt dat duurzaamheidsinitiatieven volgens ruim 60% van de respondenten fundamenteel anders benaderd zouden moeten worden dan andere strategieën. Onze ESG-experts bespreken wat we hiervan moeten leren.