Onderzoek naar duurzame bedrijfsvoering: Zet de mens centraal

5 oktober, 2023

Duurzaamheidsinitiatieven moeten volgens ruim 60% van de ondervraagden op een fundamenteel andere manier worden benaderd dan andere strategieën. Dit blijkt uit onderzoek door ons zusterbureau Daggerwing, een strategisch consultancybureau, naar bedrijfsstrategieën waarmee duurzaamheidsdoelstellingen kunnen worden behaald. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Harvard Business Review onder 528 mensen die bekend zijn met de strategieën in hun bedrijf. De belangrijkste inzichten lichten twee van onze ESG-experts verder toe: Marjolein Rigter, Business Director Reputatiemanagement, en Floriane van Alphen, MSc Sustainable Development, Client Advisor.

Vertellen én doen

Marjolein: “Vertel wat je doet, en doe wat je vertelt. Het blijkt een van de succesfactoren van duurzaamheidsleiders. Ons zusterbureau Daggerwing onderzocht samen met Harvard Business Review wat leaders in sustainability onderscheidt van de bedrijven die alleen maar leuk meedoen. Slechts 1 van de 4 bedrijven die inzet op duurzaamheid is namelijk een leader. Bijvoorbeeld: doelen stellen met een hele specifieke einddatum. De hele organisatie onderdeel maken van de verandering, maar vooral ook je duurzaamheidsstrategie begrijpelijk maken.

We zien in onze praktijk, als communicatiezusters van Daggerwing, dat dit veel verder gaat dan het vermijden van vaktermen en jargon. Het gaat erom precies uit te leggen hoe bepaalde maatregelen doorwerken en bijdragen aan een betere wereld. Met voor iedere doelgroep een op maat gemaakt verhaal. Geen technisch verhaal, maar een menselijk verhaal. Een verhaal dat mensen centraal stelt en lezers meeneemt op een reis. En dan natuurlijk ook heel transparant zijn over je voortgang. Met aansprekende dashboards waar je de voortgang kunt zien. Storytelling en transparantie dus, een succesrecept voor je duurzaamheidsbeleid, waardoor ook je maatschappelijke reputatie verbeterd kan worden.”  

Floriane: “Het rapport onderstreept ook het belang van stakeholdermanagement; om een échte sustainability leader te zijn, moet je begrijpen wat er van je verwacht wordt. Niet alleen wat er wettelijk van je geëist wordt, maar ook wat je werknemers, consumenten, investeerders, de media en algemene samenleving van je verwachten. Onzekerheid over de soms uiteenlopende eisen van deze groepen staat duidelijk op de lijst van obstakels die leiders ervaren tijdens hun duurzaamheidstransitie.

❝ Vertel wat je doet, en doe wat je vertelt.❞

Vervolgstappen

“Hoe verder?” vervolgt Floriane. “Ga in gesprek met deze stakeholders, en begrijp wat voor hen belangrijk is. Luister. Zoals Marjolein al noemde, is het van belang de hele organisatie onderdeel te maken van de verandering. Om iedereen mee te krijgen is het belangrijk om de input van stakeholders te inventariseren vóór het maken van de strategie en het stellen van doelen. Een slimme en verantwoorde duurzaamheidsstrategie is gebouwd op de meningen, inzichten en verwachtingen van al deze verschillende groepen. Ook is het belangrijk om tijdens de transformatie terug te grijpen op deze groepen en hun benodigdheden.

Duurzaamheid is dus geen ‘one size fits all’. Wat vorige jaar tot positief resultaat leidde, hoeft vandaag niet hetzelfde te betekenen. Wat voor een concurrent werkt, is niet per se dé silver bullet. Door in gesprek te gaan met deze groepen, neem je mensen mee in je transitie en zorg je dat een begrijpelijke, inclusieve en vooruitstrevende duurzaamheidstransitie ontstaat.”

Benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

LEES MEER

Innoveren en veranderen: hoe krijg je dat voor elkaar?

Om bij te blijven als communicatieprofessional moet je nieuwe technologie doorgronden en actuele thema’s omarmen, zoals generatieve AI en ESG. Maar vooral: anderen hierbij meekrijgen. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Persbericht: Grote merken stellen Nederlandse consument teleur

80 grote merken in Nederland voldoen niet aan de belangrijkste verwachtingen van consumenten. Om relevant te blijven moeten merken meer laten zien wat ze daadwerkelijk doen voor onze samenleving en het klimaat. Dit blijkt uit het vandaag gepresenteerde Authenticity Gap-onderzoek van Omnicom PR Group.