Meetbaarheid is weliswaar een gevoelde drempel, maar niemand van de deelnemers vindt het nog een blijvende drempel. Er zijn beproefde technieken en bedrijven die kunnen helpen met meten door de leveranciersketen heen. Met daarbij de veel gehoorde tip: ‘Ja, best complex, maar begín gewoon en leer’. De ‘geen tijd’-drempel vervalt zodra duurzaamheidsconcretisering in je kpi’s staat. De baas geeft je er tijd voor, eist zelfs dat je er tijd in steekt. Tijdens de rondetafelgesprekken kwamen nog drempels voorbij als: 1. Wereldwijd opererende Nederlandse foodbedrijven kunnen vaak lastig kiezen qua focus, omdat de duurzame urgenties over de hele wereld anders beleefd worden. Tip van Omnicom PR Group: kies en leg uit waarom deze aanpak bij jullie past. Markten begrijpen dat bedrijven keuzes moeten maken. En 2. Onduidelijkheid over de toekomst belemmert grote transities en investeringen. Monitoring, voorspelling, feiten en data, en ook helderheid qua regelgeving helpen daarbij. Advies dat Omnicom PR Group geeft: doe als foodsector aan zelfregulering. Dan breng je duidelijkheid voor de toekomst en creëer je daarvoor publiek draagvlak, in plaats van afwachten wat de politiek uit de hoed tovert.