Werk-privébalans: hybride werken, maar altijd in teamverband

Het afwisselende werk, internationale contacten en veel samenwerken in leuke teams: er zijn genoeg redenen waarom werken bij Omnicom PR Group heel erg leuk is. Maar wat vinden Joost, Marly, Nathalie en Noa eigenlijk zelf van werken bij OPRG? In een reeks blogs van drie afleveringen vertellen ze hierover. Deze week: de werk-privébalans bij OPRG.

Hybride werken

Bij OPRG werken we hybride, gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor. Voor Joost, Marly, Noa en Nathalie is dit de ideale combinatie.

Noa: “De work-from-everywhere-policy vind ik superfijn. Bij mijn vorige werkgever kwam je al in de problemen als je in de Starbucks was gaan zitten met je laptop, dus dit is echt een verademing voor mij. Ik merk dat bij veel mensen het inzicht begint te komen dat je vooral naar kantoor gaat om te samenwerken en voor het sociale aspect. Als je echt iets af moet hebben, is het veel prettiger om thuis te zitten.”

Marly: “Soms denk ik echt; ‘hoe deden we dat vijf dagen hier op kantoor?’ Ik vind het best wel vermoeiend als ik de hele dag op kantoor ben. Thuiswerken vind ik heerlijk, dan zit ik lekker in mijn eigen bubbel. Ondanks dat we op afstand werken, hebben we toch veel verbinding met elkaar. En als ik dan op kantoor ben, vind ik het heel gezellig om samen te lunchen.”

Nathalie: “Ik moet wel zeggen dat hoe meer ik thuiswerk, hoe minder ik die verbinding met collega’s voel. Zeker met nieuwe collega’s. Vroeger kwam je elkaar gewoon tegen, nu moet je het contact echt bewust opzoeken. Daar is overigens alle ruimte voor, bijvoorbeeld als je een keer met je team wilt brainstormen op kantoor. Als ik alleen dingen wil uitwerken, vind ik het juist heel prettig om thuis te zitten.”

Joost: “Ik heb veel gefreelancet, dus ik ben gewend om alleen te werken. Thuis heb ik een goede werkkamer met alles erop en eraan. Mijn kinderen zijn het huis uit, het is daardoor heel rustig bij mij thuis. Ik heb alle tijd en ruimte. Ik vind het ideaal.”

Teamplayerkwaliteiten. Belangrijk of niet?

Over de vraag hoe belangrijk het is dat je een teamplayer bent bij OPRG, zijn Joost, Nathalie, Noa en Marly het roerend met elkaar eens; dat is heel belangrijk. Sterker nog, het wordt juist aangemoedigd om veel samen te werken.

Joost: “Al het werk dat we doen, doen we in een team. Natuurlijk zijn er mensen die specifieke kwaliteiten hebben, zoals bijvoorbeeld Juriaan die zich met research bezighoudt of Chéline die ook van de socials is, en ikzelf natuurlijk. Maar ook dan heb je al die andere collega’s eromheen ook nodig.”

Marly: “Ik denk niet dat je hier op een eiland in je eentje je werk kan doen. Ten eerste heb je te maken met een klant en diens team en daarnaast gaat het meestal om grote klussen die je altijd samen met je collega’s oppakt. Ik denk dat het wel erg helpt als je het leuk vindt om met collega’s te werken.”

Noa: “Je wordt ook geacht om elkaar te helpen. Dat doet iedereen volgens mij ook graag. Bij mijn oude werkgever was dat echt niet zo. Als je dan aan iemand iets vroeg, duwde hij of zij het verzoek meestal terug onder het mom van ‘ik heb geen tijd’. Hier is het eerder andersom. Eerst vraag je aan de ander waar die hulp bij nodig heeft en dan kijk je of er tijd voor hebt. Heb je geen tijd? Dan kijk je samen of er iemand anders is die tijd heeft en zo los je het samen op.”

Nathalie: “Tegelijkertijd is er ook wel echt ruimte voor mensen die liever zelfstandig werken. Het kan beide, maar zeker in een wat meer generalistische rol is het in mijn ogen wel heel belangrijk dat je een echte teamplayer bent.”

Wat is je meest favoriete teammoment?

Noa: “Toen ik in januari alle clippings voor klant IMA van die maand aan het optellen was, zag ik dat er bij elkaar meer clippings in die maand waren dan in het hele voorafgaande jaar. Ik was bij beide persberichten veel betrokken, dus toen ik dat naar de rest van het team stuurde, gaf dat wel een goed gevoel. Of bijvoorbeeld door die coverage tracker heen scrollen van Discovery, nadat ik eindelijk alles had ingevoerd. Coverage is iets wat je heel makkelijk kan uitdrukken in cijfers. Zo zie je concreet wat je bereikt hebt.”

Joost: “Zo’n team-uitje maakt dat je je collega’s – sommigen ervan in ieder geval – met hele andere ogen gaat bekijken. ‘Gedaanteverwisseling’, dat omschrijft het ‘t beste.”

Marly: “Ik denk of het nou digitaal is of fysiek hier op kantoor bij het koffiezetapparaat, ik het heel leuk en belangrijk vind om even met elkaar het weekend te bespreken en bij te kletsen.”

Nathalie: “Dat was voor mij écht de Team Away Day van 2019. Ik werkte toen zelf pas een aantal maanden bij OPRG dus ik kende ook nog niet iedereen heel goed. We gingen toen Wie is de Mol spelen en daarna op het strand bbq-en. Er werd een drankje gedronken, gevolleybald en gezwommen. Het was echt een superfijne sfeer en het ging niet echt over werk, maar veel meer over de mensen. Ik voelde mij gelijk onderdeel van het team, terwijl ik er nog niet heel lang bij zat. Nog steeds zijn mijn favoriete teammomenten de momenten dat het niet over werk gaat. Je leert elkaar dan wat persoonlijker kennen en hierdoor gaat samenwerken uiteindelijk ook beter.”

Het vieren van successen

Bij teamwork hoort natuurlijk ook het vieren van successen. Hoe staat het daarmee bij OPRG?

Joost: “Wat ik opvallend vind, is dat we onze successen makkelijk met elkaar delen. We eisen niet zo snel credits op voor onszelf. Je hoort dan ook niet snel ‘dat heb ik gedaan’, maar eerder ‘dit hebben wij als team gedaan’.”

Noa: “Nu bijvoorbeeld met de gewonnen European Excellence Awards is iedereen blij voor elkaar en dit wordt dan ook gedeeld in gezamenlijke meetings.”

Marly: “Ik denk dat wij een cultuur hebben waarin we elkaar veel complimenten geven. We geven elkaar meer complimenten dan feedback, dus dat is wellicht ook nog iets om van te leren.”

Noa: “Wat betreft het échte vieren, denk ik dat er nog wel wat te verbeteren valt. Zeker binnen klantteams. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met het hele Discovery-team fysiek bij elkaar gezeten om een biertje te drinken en even terug te blikken op het feit dat we die klus zo succesvol hebben afgerond. Jammer, want dat zou wel heel leuk zijn. Misschien deden jullie dat eerder toen jullie nog allemaal op kantoor werkten meer?”

Nathalie: “Het verschilt heel erg per team. Sinds we hybride werken, is het denk ik ook wel veranderd. Toen hadden we als er iets te vieren viel vaak wel een momentje met zijn allen in de keuken. Dan kwam iedereen bij elkaar staan, dronken we een koffietje en gingen we erover kletsen. Je zag ook weleens dat een team een fles champagne open trok en dan samen een glaasje dronk. Dat gebeurt nu inderdaad niet meer. Jammer, we zouden dat inderdaad wel weer eens wat vaker mogen doen, bijvoorbeeld als we een pitch winnen en een klant binnenhalen. Juist het vieren van die kleine successen zorgt voor verbinding met elkaar.”

Marly: “Ik denk ook wel dat het is wat je er zelf van maakt met je team. Binnen mijn rol als eindverantwoordelijke voor een team is het ook aan mij om dit soort dingen te faciliteren. Dat doe ik ook en ik hoop dat dit ook gezien wordt. Bijvoorbeeld vorig jaar, toen we een succesvolle opdracht hadden afgerond voor een healthklant, hebben we met het hele team sushi besteld.”

Joost: “Ik heb zelf nog niks kunnen zien of vieren, ook niet bij het binnenhalen van klanten. Toen we een pitch hadden gewonnen en daarmee een nieuwe klant binnenhaalden, werd hier heel nuchter over gedaan. Misschien kwam dat door corona. Toch denk ik dat het ook wel goed is dat er nuchterheid in het bureau zit. Ik kom net van een Amerikaans bureau en daar is alles wonderfull en amazing. Dat is een beetje overdreven, maar hier zouden we wel wat meer mogen vieren. Soms mag je best trots zijn op je werk en daarbij stilstaan.”

Werken bij een bureau kan soms zwaar zijn, hoe staat het met work-life balance bij OPRG?

Noa: “Dat verschilt heel erg per week. Er zijn weken dat ik tijd over heb en denk ‘ik had echt wel wat meer kunnen doen’. Andere weken loopt mijn agenda juist over en slokt het heel veel van mijn tijd op. Mijn werk écht loslaten, vind ik wel lastig. Dan kom ik toch weer terug bij dat teamplayerverhaal. Daardoor voel ik me snel bezwaard om ‘nee’ te zeggen als een collega ergens om vraagt. Om de grens tussen privé en werk beter te bewaken, heb ik nu wel mijn e-mail van mijn telefoon afgehaald. Dat had ik eerst niet, bovendien stonden mijn notificaties ook aan, en dan zat ik elke keer op mijn telefoon te kijken of ik niet iets belangrijks had gemist. Uiteindelijk zat ik dan om tien uur ’s avonds nog steeds mijn mail te lezen. Nog steeds vind ik het moeilijk om grenzen te stellen. Maar op een gegeven moment houd het op en moet ook ik ‘nee’ verkopen. Ik ben daar ook echt wel wat harder in geworden.”

Marly: “Ik denk ook dat het een kwestie is van goed plannen. Dat is iets wat je met de jaren leert. Naarmate je zelf de leiding hebt over projecten, gaat dat ook makkelijker. Je kunt dan makkelijker overzien wat er allemaal aankomt. Ikzelf probeer aan het begin van de week een grove weekindeling te maken, zodat ik overzicht heb en weet wat precies wanneer moet gebeuren. Natuurlijk komen er ook weleens andere dingen doorheen, zo gaat dat nou eenmaal. Maar door overzicht te creëren, kan ik mijn werk wel beter loslaten. Toen we nog elke dag op kantoor werkten, hielp het fietstochtje van kantoor in Amstelveen naar mijn huis in Amsterdam me ook wel om afstand te scheppen. Ik liet mijn werk dan immers letterlijk fysiek achter me. Nu probeer ik dat op andere manieren te doen. Bijvoorbeeld door als ik klaar ben al mijn werkspullen op te ruimen, zodat niks in mijn woning me meer aan werk herinnert. Ik zet ander soort muziek op, doe kaarsjes aan. Zo voel ik echt dat de werkdag is afgelopen.”

Nathalie: “Ik vind de work-life balance bij OPRG in essentie goed. Als je een hele drukke week hebt gehad, mag je uren compenseren bijvoorbeeld. Tijdens drukke periodes is de balans wat minder goed, maar daar staan meer rustige periodes tegenover. Dan kan je weer de tijd nemen om even wat meer tussen werk door te gaan sporten of iets anders te gaan doen. ’s Avonds zet ik mijn laptop uit en leg ik hem weg. Ik heb mijn mail wel op mijn telefoon, maar krijg geen notificaties. Wanneer ik op vakantie ben, haal ik mijn simkaart eruit. Dan ben ik er echt even niet. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Omdat we heel veel ad hoc werk hebben, voelt het vaak alsof dingen direct moeten gebeuren. Dan stel ik mijzelf altijd de vragen: ‘Moet ik dit nu doen? Kan iemand anders het oppakken? Of kan het misschien ook morgen?’ Meestal blijkt het dan toch iets minder urgent.”

Joost: “Dit is het makkelijkste bureau qua werkdruk waar ik ooit heb gewerkt. Daarmee bedoel ik dat er heel goed rekening wordt gehouden met de hoeveelheid werkdruk die er op mensen wordt gelegd. Laten we zeggen dat mensen hier tot tachtig procent worden belast. Bij andere bureaus waar ik gewerkt heb, gaat dat er echt heel anders aan toe. Daar worden mensen vaak tot 110 of 120 procent belast. Natuurlijk wordt hier hard gewerkt, maar mensen worden niet over het randje geduwd. Laatst was er een discussie over je werktelefoon en of die ’s avonds uit kan. Wat mij betreft kan je gewoon bellen, dat maakt mij niet uit. Dat komt ook door dat hele work-life balance-verhaal. Als je thuis kunt werken, kun je ook overdag boodschappen doen bijvoorbeeld. Daar moet ook wat tegenover staan vind ik, dus als ik ’s avonds word gebeld: waarom niet?”

Tot slot. Hoe zou je iemand in maximaal twee zinnen overtuigen om bij OPRG te komen werken?

Noa: “Even mijn sales pitch voorbereiden. Kom werken bij OPRG! Het is een superfijne omgeving, je kan er heel veel leren en iedereen is behulpzaam. Je voelt je altijd gewaardeerd en als je iets inbrengt, wordt dat écht serieus genomen.”

Joost: “Als je wilt werken bij een eerlijk bureau, dat zijn eigen ontwikkeling als bureau serieus neemt en een bredere kijk heeft op communicatie, dan moet je bij ons komen.”

Marly: “Als je houdt van diversiteit, snel leren, mooie plannen maken en met leuke mensen werken, dan moet je bij ons komen. Ook heel belangrijk is het internationale aspect. Ik denk dat negentig procent van mijn werkzaamheden in het Engels zijn. Dat geldt ook voor negentig procent van mijn klantcontact. Ik vind het heel erg leuk dat mijn werk verder gaat dan de Nederlandse landsgrenzen, dus als je daarvan houdt ben je hier aan het goede adres.”

Nathalie: “Als je een echte teamplayer bent, van gezelligheid houdt en op zoek bent naar een dynamische baan met veel afwisseling en veel contact met collega’s en klanten, dan is OPRG de juiste keuze.”

Even voorstellen:

Joost is Creative Strategy Director (CSD) en werkt inmiddels zo’n vijf maanden bij OPRG. Als CSD is hij verantwoordelijk voor de creatieve strategie van campagnes. Wat wil de klant bereiken en wat is daarvoor nodig? Vervolgens komt Joost met een positioneringsidee. Dat wordt weer vertaald naar een concept.

Marly is Senior Account Lead en werkt bijna vijf jaar bij OPRG. Voor klanten is zij het eerste aanspreekpunt. Op basis van het verzoek van de klant verzint zij vervolgens een campagne. Die brengt ze daarna in samenwerking met haar team tot een goed einde.

Nathalie werkt nu bijna drie jaar voor OPRG en is Client Advisor. Ze is een echte generalist en werkt voor uiteenlopende klanten; van corporate tot lifestyle. Ook wat betreft taken is ze van alle markten thuis. Het maken van een strategisch communicatieadvies, marketing, evenementen organiseren, influencer marketing en content marketing, ze doet het allemaal. Daarnaast onderhoudt ze voor veel klanten de mediarelaties.

Noa is Client Executive en werkt nu bijna zes maanden voor OPRG. Meestal werkt hij voor vijf verschillende klanten tegelijkertijd. Geen werkdag is bij hem hetzelfde. De ene dag schrijft hij een persbericht en werkt hij de medialijst bij, weer een andere dag doet hij onderzoek en onderhoudt hij contact met stakeholders.

LEES MEER

De cultuur bij OPRG: Veilig, maar wél dynamisch

Het afwisselende werk, internationale contacten en veel samenwerken in leuke teams, er zijn genoeg redenen waarom werken bij Omnicom PR Group heel erg leuk is. Onze collega’s vertellen erover, in een serie van drie blogs.