Het werk bij OPRG: van mediarelaties onderhouden tot strategische oplossingen bedenken

30 augustus, 2022

Het afwisselende werk, internationale contacten en veel samenwerken in leuke teams, er zijn genoeg redenen waarom werken bij Omnicom PR Group heel erg leuk is. Maar wat vinden Joost, Marly, Nathalie en Noa eigenlijk zelf van werken bij OPRG? In een reeks blogs van drie afleveringen vertellen ze hierover. Deze week: het werk zelf.

Projecten waar je trots op bent

Je hebt van die projecten waar je met net een meer tevreden gevoel op terugkijkt dan op anderen. Omdat je er voor uit je comfortzone bent gestapt, een bijzondere prestatie hebt geleverd of het gewoon heel erg leuk vond om te doen. Joost, Marly, Nathalie en Noa vertellen welk project dat voor hen was.

Noa: “Ik heb begin dit jaar gewerkt aan Discovery voor de olympische winterspelen. Dat is wel echt een project waar ik trots op ben en dat terwijl sport eigenlijk helemaal niet mijn ding is. We hebben toen alles bij elkaar bijna zeshonderd artikelen gerealiseerd. Hiervoor heb ik dagenlang achter journalisten aangezeten, onder andere voor de juiste bronvermelding. De coveragetracker bijhouden was echt één grote nachtmerrie, maar als ik er dan uiteindelijk doorheen scrolde, gaf dat toch weer een goed gevoel. Ik kon dan echt zien waar al het werk in was gaan zitten. Uiteindelijk denk ik dat we een mooi resultaat hebben neergezet voor de klant.”

Marly: “Dat is een health klant waar Daniëlle en ik in 2018 samen voor gepitcht hebben. We zijn toen naar Hongarije gevlogen om ons plan voor het management te presenteren. Dat ging goed, want daarna hebben we die klant binnen gehaald. In de drie jaar die daarop volgden hebben we de klant écht kunnen helpen bij het behalen van zijn doelen. Het is heel gaaf om te bedenken dat die aanvraag voor een pitch op een dinsdagmiddag binnenkwam en dat we nu, in 2022, zo’n fijne en langdurige relatie met die klant hebben én dat Daniëlle en ik ook allebei nog bij OPRG werken. ”

Nathalie: “Waar ik het meest trots op ben zijn de maatschappelijke projecten. Op dit moment werken we pro bono aan TENT Partnership for Refugees. Dat is een organisatie die zich inzet om grote internationale bedrijven te bewegen om vluchtelingen aan te nemen of te ondersteunen door middel van coaching. Een super actueel onderwerp op dit moment. Ik vind het mooi om daaraan bij te dragen omdat het écht over het helpen van mensen gaat. Mij persoonlijk geeft dat meer voldoening dan de wat commerciëlere projecten.”

Van welk onderdeel van je werk krijg je de meeste energie?

Joost: “Ik krijg de meeste energie van het vinden van een strategische oplossing. Je kunt het vergelijken met een puzzel. Je hebt allemaal verschillende stukjes en je moet net dat ene missende stukje vinden dat perfect past. Als je dat gevonden hebt en je kunt er een paar mooie woorden aan koppelen, ben ik heel tevreden.”

Noa: “Het liefst houd ik me bezig met mediarelaties en mediastrategie. Wat slaat aan bij media en wat juist helemaal niet? Ook stakeholdermanagament interesseert me. Maar dan wel vanuit de Public- Affairs hoek, dus écht kijken hoe je de politiek kunt beïnvloeden. ”

Marly: “Ik hou er van dat er meestal tempo zit in ons werk en dat we snel resultaten boeken. Eerst maanden moeten investeren voordat er een beetje beweging in een project komt, zou voor mij niet werken. Ik hou van korte termijn, resultaat en elke keer weer nieuwe doelen stellen.”

Nathalie: “De afwisseling en veelzijdigheid van dit werk geven me veel energie. Je werkt bij OPRG niet met een vast team, maar voortdurend met verschillende mensen. Ik werk zelf op vijf klanten, dat betekent dat ik met vijf teams werk die bestaan uit drie tot vijf personen. Hierdoor spreek ik veel verschillende collega’s. ”

En wat vinden jullie juist een uitdaging aan jullie werk?

Nathalie: “Het werken met verschillende teams is tegelijkertijd ook een grote uitdaging. Je moet namelijk heel goed je eigen planning bewaken en ervoor zorgen dat je je niet verliest in details of de waan van de dag. Soms is samenwerken ook een uitdaging. Maar omdat er zo’n goede sfeer hangt bij OPRG voel ik me altijd vrij om het tegen elkaar te kunnen zeggen wanneer iets een keer wat minder lekker loopt. ”

Noa: “Waar ik nog steeds een beetje moeite mee heb, is dat het soms heel rustig kan zijn en op andere momenten juist weer heel druk. Op die hele drukke momenten vind ik het ook lastig om ergens ‘nee’ op te zeggen. Maar ja, als je dat niet doet, loopt je agenda op een gegeven moment zo vol dat je alles te laat doet.”

Joost: “Ik vond het een uitdaging om weer bij een pr-bureau te gaan werken. Ik kom uit de pr, daarna ben ik de advertising kant op gegaan en toen weer terug naar pr. Ik wist ook niet precies wat me te wachten stond, wel ongeveer, maar niet precies. Dat vond ik wel een uitdaging.

Even voorstellen:

Joost is Creative Strategy Director (CSD) en werkt inmiddels zo’n vijf maanden bij OPRG. Als CSD is hij verantwoordelijk voor de creatieve strategie van campagnes. Wat wil de klant bereiken en wat is daarvoor nodig? Vervolgens komt Joost met een positioneringsidee. Dat wordt weer vertaald naar een concept.

Marly is Senior Account Lead en werkt bijna vijf jaar bij OPRG. Voor klanten is zij het eerste aanspreekpunt. Op basis van het verzoek van de klant verzint zij vervolgens een campagne. Die brengt ze daarna in samenwerking met haar team tot een goed einde.

Nathalie werkt nu bijna drie jaar voor OPRG en is Client Advisor. Ze is een echte generalist en werkt voor uiteenlopende klanten; van corporate tot lifestyle. Ook wat betreft taken is ze van alle markten thuis. Het maken van een strategisch communicatieadvies, marketing, evenementen organiseren, influencer marketing en content marketing, ze doet het allemaal. Daarnaast onderhoudt ze voor veel klanten de mediarelaties.

Noa is Client Executive en werkt nu bijna zes maanden voor OPRG. Meestal werkt hij voor vijf verschillende klanten tegelijkertijd. Geen werkdag is bij hem hetzelfde. De ene dag schrijft hij een persbericht en werkt hij de medialijst bij, weer een andere dag doet hij onderzoek en onderhoudt hij contact met stakeholders.

LEES MEER

De cultuur bij OPRG: Veilig, maar wél dynamisch

Het afwisselende werk, internationale contacten en veel samenwerken in leuke teams, er zijn genoeg redenen waarom werken bij Omnicom PR Group heel erg leuk is. Onze collega’s vertellen erover, in een serie van drie blogs.

5 jaar Omnicom PR Group

Vijf jaar geleden werd Omnicom Public Relations Group geboren, door de samenvoeging van de mondiale netwerken FleishmanHillard, Ketchum en Porter Novelli.