Hoe Viva Engage betrokkenheid van medewerkers stimuleert

25 april, 2023

Viva Engage klinkt je mogelijk bekend in de oren. Veel bedrijven zijn namelijk al begonnen met de overgang van Yammer naar Microsofts nieuwe interne sociale netwerkplatform. Maar, wat is het eigenlijk? En hoe verandert het de manier waarop collega’s met elkaar samenwerken?

Efficiënt digitaal samenwerken

Viva Engage is geïntegreerd in Teams en is in veel opzichten vergelijkbaar met Yammer. Als het platform effectief wordt opgezet, biedt het werknemers een digitale plek om met elkaar in contact te komen en te samenwerken. Werknemers kunnen via Viva Engage op een gemakkelijke manier met elkaar communiceren, dat vergelijkbaar is met social media. Zo kunnen collega’s elkaar vlot op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken door bijvoorbeeld berichten, foto’s en video’s van hun werk te plaatsen, die door anderen kunnen worden geliket. Denk bijvoorbeeld aan een instructievideo over hoe je smart boards kan gebruiken in een vergaderzaal. Met deze functie geven medewerkers dus eenvoudig positieve feedback aan elkaar, waardoor er minder mailuitwisselingen nodig zijn.

Authentieke communicatie

Een nieuwe functie van Viva Engage is Storylines. Met Storylines kunnen medewerkers op een authentieke en menselijke manier een inkijkje in hun werkleven geven aan hun collega’s. Deze functie laat gebruikers verhalen (afbeeldingen of video’s van maximaal drie minuten) maken, uploaden en delen, zoals op Instagram Stories. Collega’s kunnen elkaar ‘volgen’ net als op sociale media. Zo kunnen managers bijvoorbeeld aan de rest van de werkvloer laten zien aan welke projecten zij werken of kunnen collega’s elkaar op een laagdrempelige manier updaten over externe evenementen die zij bezoeken. Hierdoor voelen medewerkers zich meer betrokken bij het bedrijf.

Meten is weten

Viva Engage komt bovendien measurement fans (zoals wij!) tegemoet. Het platform biedt namelijk betere analyses en inzichten dan Yammer. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om het bereik en de betrokkenheid van het netwerk te analyseren op basis van de hoeveelheid reacties en likes die zijn geplaatst. Verder biedt Viva Engage inzicht in het sentiment van geplaatste berichten en de thema’s die worden besproken. Met deze informatie is het mogelijk om het platform beter te optimaliseren dan dat met Yammer kan om de betrokkenheid van de medewerkers nog meer te vergroten.

Strategische aanpak

Een kanaal waarop efficiënt kan worden gecommuniceerd en samengewerkt, zoals Viva Engage, zorgt voor betrokken werknemers. Dit is van waarde voor een bedrijf, want betrokken werknemers zijn immers efficiënter, productiever, gemotiveerder en loyaler.

Zoals altijd is het succes van elk platform afhankelijk van een weloverwogen en strategische aanpak voor de uitrol en implementatie. Deze aanpak moet authentieke storytellers binnen de organisatie enthousiasmeren om mee te doen. Als je wilt weten hoe, of als je andere vragen hebt over het betrekken van je werknemers (ook wel employee engagement genoemd), neem dan contact met ons op.

LEES MEER

2023 SOCIAL & DIGITAL COMMUNICATIETRENDS IN EUROPA

Wat zijn de 8 Social & Digital communicatietrends voor 2023 en hoe kunnen merken deze inzetten? Bekijk dit trendrapport gemaakt door het Social & Digital-leiderschapsteam van ons Omnicom PR Group-netwerk in Europa.

Drie adviezen om digitaal inclusief te communiceren bij transformatie

Bauke van der Loo, Lead Employee Engagement & Change en Juriaan Vergouw, Lead Research & Analytics, bekijken drie inzichten uit het recente ‘Smart Society Monitor’ onderzoek. Ze bespreken ook hoe je die inzichten omzet in effectieve communicatie rond digitale verandering op de werkvloer.