Smart Society Monitor: Nederland bezorgd over toenemende invloed van slimme technologie
Nieuw onderzoek van Motivaction en Omnicom PR Group laat zien hoe de Nederlandse consument denkt over de digitalisering van de samenleving.
16 februari, 2022
De digitale transitie gaat hard en niet iedereen komt even makkelijk mee. Omnicom PR Group onderzoekt samen met Motivaction structureel de impact van de digitale transitie op consumenten. Digitalisering is óók de motor van veranderprogramma’s binnen organisaties. Bauke van der Loo, Lead Employee Engagement & Change en Juriaan Vergouw, Lead Research & Analytics, bekijken drie inzichten uit het recente ‘Smart Society Monitor’ onderzoek. Ze bespreken ook hoe je die inzichten omzet in effectieve communicatie rond digitale verandering op de werkvloer.
Juriaan: Nee, dit is niet per definitie zo. Door de bank genomen zijn de meeste jongeren vaak digitaal handiger dan ouderen. Dit betekent alleen niet dat ze als Digital Natives – opgegroeid in een digitale wereld – allemaal ‘technologievoorlopers’ zijn. Niet alle jongeren zijn dus tech-savvy. Zij hoeven niet te weten hoe digitale technologie werkt, áls het maar werkt. Ook houden lang niet alle jongeren zich bezig met mogelijke gevolgen van hun digitale levensstijl. In tegenstelling tot veel ouderen, die hier juist wel over nadenken.
Bauke: Bij het maken van persona’s voor de invoering van nieuwe digitale processen en toepassingen in organisaties, kijken we vaak naar zaken als functie en positie binnen de organisatie, welke uitdagingen mensen tegenkomen in hun werk en in welke mate ze openstaan voor verandering. Vaak wordt in deze analyse leeftijd nog wel meegenomen, maar wordt er niet altijd voldoende gekeken naar technische skills. Of de aanname wordt gedaan: ‘dit is een millenial, dus hij of zij zal deze nieuwe tool wel snel onder de knie krijgen’. Dit hoeft dus niet per definitie zo te zijn.
Juriaan: Ja, dit klopt. The social dilemma geeft aan in hoeverre digitale consumenten behoefte hebben aan privacy, of juist online sociaal willen zijn. Twee factoren zijn belangrijk bij het bepalen of je als digitale consument wel of niet openstaat of enthousiast bent over technologie (je digitale houding). Ten eerste de mate waarin je betrokken bent bij, en positief bent over digitale technologie en daarnaast de mate waarin je hecht aan online sociaal contact of juist aan privacy. Niet iedere consument vindt online sociale communicatie net zo belangrijk als goed geregelde online privacy.
Bauke: Ja, dat zie je ook in verandertrajecten binnen organisaties. Nieuwe technologie als onderdeel van werkprocessen is niet voor iedereen meteen acceptabel. Denk aan het begin van de pandemie en het werken met videoconferencing tools als Zoom en Teams. Dat ging gepaard met wantrouwen. Kijkt de baas stiekem mee? Hoe zorg ik ervoor dat bedrijfsinformatie niet per ongeluk deel? En voor iedereen is dit dus anders. Een manier om hier grip op te krijgen, is door te kijken naar de verschillende typen digitale werknemers.
Juriaan: Alleen kijken naar leeftijd is hierbij niet volledig. Motivaction doet al tien jaar onderzoek naar digitale houding van Nederlanders. Hun Digitality onderzoek plot Nederlanders en hun gebruik van digitale technologie. Dit levert vijf verschillende soorten digitale consumenten op. Deze indeling is ook goed door te vertalen naar interne doelgroepen binnen een organisatie, toch Bauke?
Bauke: Zeker, bij effectieve verandercommunicatie hoort ook het besef dat er verschillende soorten digitale gebruikers in een organisatie bestaan en dat die onderverdeling op meer gebaseerd is dan alleen leeftijd. Door ook te kijken naar houding en te begrijpen wat deze groepen nodig hebben, vergroot je de kans dat verschillende groepen medewerkers mee komen bij digitale verandering en zich verbonden blijven voelen bij de organisatie. Zeker in deze tijden van hybride werken, is het belangrijk om iedereen erbij te houden en te zorgen voor inclusiviteit.
Wil je meer lezen over de digitale transitie en hoe je hiermee als organisatie om kunt gaan? Download het gratis paper.
Nieuw onderzoek van Motivaction en Omnicom PR Group laat zien hoe de Nederlandse consument denkt over de digitalisering van de samenleving.
Hoe denken Nederlanders over de digitalisering van onze samenleving? Download de gratis whitepaper over de Smart Society Monitor hier.