Terugblik op de alumniborrel 2023: een feest om te vieren

16 maart, 2023

Managing-Director-&-Senior-Partner-Rosalinde-van-de-Wall

Rosalinde van de Wall | Managing Director & Senior Partner

March 16, 2023

Een feest om te vieren

Het was heerlijk ouderwets druk aan de Prof. W.H. Keesomlaan in Amstelveen. Zo’n 42 jaar aan Nederlandse bureaugeschiedenis, en maar liefst 100 jaar internationale bureaugeschiedenis, kwam op 9 maart bij elkaar op ons vernieuwde kantoor. 5 jaar geleden fuseerden drie internationale communicatienetwerken in Nederland tot Omnicom PR Group (net als in Spanje, Italië, Frankrijk en Singapore). Dit jubileum was een geweldig excuus om weer een feestje te vieren met collega’s en alumni!

In grote getalen kwamen oud-collega’s naar Amstelveen om elkaar weer te ontmoeten. Iedereen was er met zijn of haar eigen verhaal, als een stukje geschiedenis van het bureau dat we nu zijn.

Ik keek om me heen en realiseerde me hoeveel mensen ik zag die een leidende bijdrage hebben geleverd aan de communicatiewereld in Nederland, of zelfs sinds 1981, toen de eerste voorganger van ons Nederlandse bureau werd opgericht, de fundering legden van ons beroepsveld. En daar plukken we vandaag nog steeds de vruchten van.

Van 5 jaar terug naar het heden

Alweer ruim 5 jaar geleden fuseerden we in Nederland Porter Novelli, Ketchum en FleishmanHillard. De namen verdwenen niet, want de internationale netwerken bestaan nog steeds en are going strong. Elke dag werken we met hen samen voor onze klanten.

Het jubileum gaf ons niet alleen een feestexcuus, maar gaf mij ook een mooie kans om te reflecteren op de afgelopen 5 jaar, waarin zoveel is gebeurd en veranderd. Met grote complexe, maatschappelijke vraagstukken en uitdagingen, ver weg elders in de wereld en ook heel dichtbij in ons eigen land.

En te midden van dat alles staat er vandaag een topbureau in Nederland. Met een prachtig klantportfolio, nationaal en internationaal, en duidelijke expertise in merkcommunicatie en reputatiemanagement. We werken voor klanten uit allerlei verschillende sectoren waar veel speelt, waarbij de sector Healthcare onze zeer speciale aandacht heeft en onze naam daarin is gevestigd. Het gehele team helpt klanten navigeren in alle complexiteit. Niet voor niets mogen we zoveel klanten bijstaan op ESG.

Dit zijn inhoudelijk allemaal prestaties om ontzettend trots op te zijn. En dit lukt al zoveel jaren en steeds weer op een innoverende manier, dankzij de cultuur van het bureau.

“Ik keek om me heen en realiseerde me hoeveel mensen ik zag die een leidende bijdrage hebben geleverd aan de communicatiewereld in Nederland, of zelfs de fundering legden van ons beroepsveld.”

Cultuur die de tand des tijds doorstaat

Ons huidige topteam was voor een groot deel aanwezig. Na covid keerden we terug naar een nieuwe, meer hybride werksituatie. En dankzij onze bijzondere cultuur hebben we daarbij als team steeds verbondenheid blijven voelen. Intussen hebben we onze werkruimte een update gegeven, waardoor het nu meer een fijne ontmoetingsplek is, dan enkel een kantoorruimte.

Kijkend naar de bekende gezichten tijdens het feest, is het duidelijk dat er natuurlijk ook in de afgelopen 5 jaar als OPRG mensen zijn gekomen en weer zijn vertrokken. Mensen met wie hechte vriendschappen en warme relaties zijn ontstaan en gebleven. De onderlinge warmte en verbondenheid van alle generaties consultants door elkaar heen was zo voelbaar. Oude vrienden die weer met elkaar doorpraatten alsof ze elkaar vorige week nog zagen. En recentere vrienden die zo blij waren elkaar weer te zien en een knuffel te kunnen geven.

Public Relations volgens Ferdinand

Terwijl alle generaties consultants elkaar ontmoetten, maakten we van het moment gebruik om de verpersoonlijking van al die jaren bureaugeschiedenis en beroepsveld te bedanken en te vieren. PR-fenomeen en alumnus Ferdinand Helmann ging vlak voor covid met pensioen, na 34 jaar geschiedenis met ons. Eindelijk konden we dat met hem vieren te midden van zoveel mensen waar hij vroeger en nog onlangs mee samenwerkte. Zijn wijsheid en inzichten hebben we gevangen in het boekje ‘Public Relations volgens Ferdinand’, dat voor iedereen beschikbaar is om in te lezen.

Kortom, we beseffen weer hoe bijzonder ons bedrijf eigenlijk is. We gaan zo door. Als bureau dat blijft innoveren, leren en ook veranderen. Maar met de altijd zo sterke, vriendelijke, verbindende cultuur die de tand destijds voortdurend lijkt te doorstaan en waar ook onze klanten ons voor waarderen. Al sinds 1981.

Om nog lekker na te genieten, hebben we al jullie favoriete nummers verzameld in de Spotifylijst ‘The Omnicom PR Groove – Alumni edition’. Deze kun je hieronder beluisteren.

LEES MEER

5 jaar Omnicom PR Group

Vijf jaar geleden werd Omnicom Public Relations Group geboren, door de samenvoeging van de mondiale netwerken FleishmanHillard, Ketchum en Porter Novelli.

OPRG Alumniborrel 2023

Op 9 maart 2023 vond de alumniborrel plaats op ons kantoor in Amstelveen. We willen iedereen bedanken die aanwezig was voor de positieve energie en de mooie herinneringen die zijn gedeeld.