‘De-influencing’ is trending op social media, maar waarom en wat houdt het in?

20 juni, 2023

Client-Advisor-Amber-Meijer

Amber Meijer | Consultant Consumer

June 20, 2023

Social media influencers zijn een krachtig hulpmiddel geworden voor merken om hun producten te promoten. Echter, de opkomst van de trend ‘de-influencing’ op TikTok, laat een verschuiving zien in de manier waarop mensen influencer marketing op social media waarnemen en ermee omgaan. Benieuwd naar wat ‘de-influencing’ precies inhoudt, waarom het een trend is en wat dit voor merken betekent? Lees hieronder verder.

De oorsprong van ‘de-influencing’

Merken werken veel samen met influencers en daarbij is het belangrijk om goed te kijken naar hoe authentiek en geloofwaardig een influencer is, maar ook of de influencer affiniteit heeft met een bepaald product of merk. Aan de hand van relevante inzichten en metrics kunnen de juiste influencers voor een samenwerking geselecteerd worden (concrete tips voor het opzetten van een influencersamenwerking vind je onderaan dit artikel). Daarbij is het echter ook belangrijk het influencerlandschap in de gaten te houden, omdat trends zich snel ontwikkelen. Zo ook de trend ‘de-influencing’.

Bij ‘de-influencing’ wordt de hype rondom bepaalde producten in twijfel getrokken en moedigen influencers hun volgers aan kritisch na te denken en een weloverwogen beslissing te nemen in plaats van ‘zomaar’ iets aan te schaffen. Dit concept  is ontstaan als reactie op de zorgen over en het verlangen naar authenticiteit, transparantie en ethisch handelen van influencers, maar ook het delen van persoonlijke ervaringen en het daarmee creëren van een betekenisvolle verbinding met de volger.

Waarom is dit juist nú een trend?

Je uitspreken over wie je bent en waar je voor staat, wordt steeds belangrijker. Met #deinfluencing brengen influencers de focus zodoende terug naar meer authenticiteit en transparantie. Onder de hashtag wordt de waarheid over bepaalde merken of producten boven tafel gebracht. Hoe zit het nou eigenlijk echt? En is het product wel zo goed als door influencers beweerd wordt? Deinfluencers onderzoeken het product dan ook eerst met een kritische blik alvorens ze het gaan promoten. De trend kan ervoor zorgen dat reviews van producten eerlijker en betrouwbaarder worden, aangezien de-influencing kan leiden tot afkeer van influencers die misleidende reviews plaatsen en overconsumptie bevorderen. In het algemeen zou je daarom kunnen zeggen dat de-influencing een positieve bijdrage kan leveren aan het maken van duurzamere keuzes door zowel consumenten als bedrijven.

Maar er is ook kritiek op de trend, want is het niet eigenlijk gewoon een andere vorm van influencing? Influencers gebruiken onder de noemer #deinfluencing nog steeds hun platform en kracht om ervoor te zorgen dat een volger een bepaalde keuze maakt. Soms is dat om een product niet te kopen, wat overconsumptie tegengaat, maar er kan ook een vervanging voor het product worden aangeraden.

Of je de-influencing nu als influencing ziet of niet; met #deinfluencing beogen influencers in ieder geval met hun platformen om oprechter te zijn over hun ervaring met producten en diensten. De-influencing betekent dus niet dat je de kracht van influencers niet inzet, maar het legt de nadruk op authenticiteit en transparantie naar volgers in plaats van het simpelweg aansporen om (onnodig) iets te kopen.

Wat betekent dit voor bedrijven en merken?

Ten eerste blijft het belangrijk om te monitoren wat er online en door influencers over je product of merk wordt gezegd. De populariteit van de-influencing laat zien dat consumenten behoefte hebben aan meer authentieke en transparante content. Daarom is het juist nu des te belangrijker dat merken kiezen voor authentieke influencers die aansluiten bij een merk en een product echt waarderen om verschillende redenen.

Waar kun je op letten als het gaat om het opzetten van een influencersamenwerking? Wij geven tips:

  1. Maak gebruik van tools om influencers te valideren op meerdere vlakken, zoals de echtheid van het aantal volgers, de engagement rate, het aantal Nederlandse volgers, etc. Wij gebruiken hiervoor onder andere Tagger.
  2. Check of jouw boodschap echt aansluit bij waar de influencer affiniteit mee heeft, maar ook welke samenwerkingen de influencer recentelijk heeft gehad en of jouw product hierop aansluit.
  3. Check wat er online al wordt gezegd over de influencer en het product en neem dit mee in je aanpak.
  4. Ga voor een samenwerking op basis van co-creatie, waarbij de influencer en het merk elkaar versterken. Probeer als merk niet te erg aan het stuur te zitten en laat de influencer vrij binnen de kaders van de samenwerking. Hij of zij weet immers het beste wat werkt voor zijn of haar volgers. Het voorop zetten van de mening en persoonlijkheid van de influencer bevordert de authenticiteit en betrouwbaarheid van de post, hetgeen voor je doelgroep belangrijk is.
  5. Lees je in wat betreft de regels rondom influencer marketing via de website influencerregels.com van de DDMA (Vereniging voor Data en Marketing). Het naleven van de regels is niet alleen belangrijk om een boete te voorkomen, maar als het niet gebeurt kan het ook het consumentenvertrouwen in je merk schaden.
  6. Tot slot, investeer waar mogelijk in influencersamenwerkingen voor de lange termijn, wat zowel de geloofwaardigheid als de kwaliteit van de content ten goede komt.

LEES MEER

2023 SOCIAL & DIGITAL COMMUNICATIETRENDS IN EUROPA

Wat zijn de 8 Social & Digital communicatietrends voor 2023 en hoe kunnen merken deze inzetten? Bekijk dit trendrapport gemaakt door het Social & Digital-leiderschapsteam van ons Omnicom PR Group-netwerk in Europa.