Om de buitenwereld écht te overtuigen van de oprechtheid en authenticiteit van de CEO en de gewenste verandering op gang te krijgen en te houden, is mijn advies: CEO’s, laat in- én extern regelmatig en op consistente wijze zien dat je persoonlijke doel en missie op één lijn liggen met die van het bedrijf. Hoe je dit doet? Vertel over je waarden, overtuigingen en ervaringen, als professional, en vooral als mens. En over je daarop gebaseerde keuzes, dilemma’s, keerpunten, leer-, piek- en trotsmomenten. Uit je privé- én je professionele leven. Maak mensen daarvan deelgenoot via kanalen die je geloofwaardigheid verder versterken. Bespreek het in blogs en videoboodschappen op de bedrijfswebsite, die je ook deelt via je persoonlijke LinkedIn-account. Vertel erover tijdens interviews in invloedrijke media en op impactvolle podia, zoals die van de events waar geïnteresseerde stakeholders komen. Laat je persoonlijke verhaal de katalysator zijn van verandering die de wereld nodig heeft, en vraag communicatie-experts en (andere) werknemers in jouw organisatie je daarbij te helpen. Zo win je de harten en hoofden van je medewerkers, de meest geloofwaardige woordvoerders van jullie bedrijf. En via hen die van je klanten en andere stakeholders. De kans is groot dat ook die zich vervolgens samen met jou zullen inzetten om die felbegeerde verandering daadwerkelijk te realiseren.