Data gebruiken voor effectieve communicatiecampagnes

28 november, 2024

Strategic Research Team

Max van de Riet en Airashi Dutta vertellen hoe data communicatiestrategie verandert van giswerk in precisie.

Bij Omnicom PR Group geloven we dat bij communicatiestrategie de sleutel tot succesvolle campagnes ligt in de kracht van data en het effectieve gebruik van data om de uitdaging beter te begrijpen. Voorbij zijn de dagen dat besluiten werden genomen op basis van enkel intuïtie en ervaring. In plaats daarvan kunnen inzichten op basis van data zorgen voor een betere aanpak voor je strategie, of voor een sterkere onderbouwing van die intuïtie. Hierdoor slaan campagnes beter aan bij de doelgroep, wordt de zichtbaarheid van het merk vergroot en kunnen resultaten beter gemeten worden.

De rol van data in communicatiestrategie

In de kern draait ons werk om het creëren en behouden van een goede merkreputatie. Maar om dit te bereiken in een tijdperk van overvloed aan informatie, is het cruciaal om precies te weten welke boodschappen aanslaan bij welk publiek en via welke kanalen. Met data kunnen we de juiste strategie bepalen voor onze klanten, zodat ze niet alleen creatief zijn, maar ook effectief op basis van feiten en inzichten.

Ons onderzoek start met het formuleren van de exacte onderzoeksvragen, die ofwel intuïtieve aannames kunnen onderzoeken, ofwel tot geheel nieuwe inzichten kunnen komen. Daarbij kan het gaan om onderzoek naar bijvoorbeeld de doelgroep, maar ook naar thema’s, onderwerpen en conversaties.

Welke inzichten kunnen de verschillende onderzoeken bieden?

De echte waarde van data ligt in de inzichten die ze verschaffen, die elk aspect van een communicatiestrategie kunnen voeden. Hier zijn enkele van de cruciale inzichten die we uit data halen:

1. Segmentatie van doelgroepen: Met data kunnen we doelgroepen effectiever segmenteren, zodat onze boodschappen de juiste mensen op het juiste moment bereiken. Door middel van tools, zoals Talkwalker en ons eigen dataplatform Omni, kunnen we demografische details, gedragspatronen en voorkeuren van verschillende doelgroepen beter begrijpen.

2. Optimalisatie van messaging en thema’s: Door monitoring en analyse kunnen we de messaging verfijnen en optimaliseren om ervoor te zorgen dat ze relevant en aantrekkelijk blijven. Als een bepaalde boodschap niet aanslaat, waarschuwen de gegevens ons in een vroeg stadium, zodat we kunnen bijsturen voordat de campagne momentum verliest.

3. Kanaaleffectiviteit: Data helpt ons te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn om onze doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om traditionele media, social media, of samenwerkingen met influencers: data helpt ons om onze aanpak te richten op het bereiken van onze doelgroep.

4. Succes meten: Misschien wel het belangrijkste is dat data ons in staat stelt om het succes van onze strategie te meten. Door aan het begin belangrijke KPI’s vast te stellen en deze gedurende de hele campagne te volgen, kunnen we de tastbare impact van onze inspanningen aantonen. Of het nu gaat om een verhoogde merkbekendheid, een verbeterd sentiment of hogere engagementpercentages.

Hoe heeft onze datagedreven aanpak al het verschil gemaakt?

Case 1: Voor een klant in de productiesector ontwikkelen we een meerjarige campagne om het imago van de sector te verbeteren. Op basis van data uit interviews met stakeholders werd de probleemdefinitie aangescherpt en de campagnestrategie onderbouwd. Gedurende de campagne zorgt een geïntegreerd dashboard voor een continu inzicht in de effectiviteit van alle communicatiekanalen, waaronder PR, radio, OOH, sociale media en de website, zodat de campagnestrategie realtime kan worden geoptimaliseerd. Tot slot ontwikkelden we een jaarlijkse reputatiestudie om de impact van de campagne te meten op zichtbaarheid, kennis en perceptie bij de doelgroep.

Case 2: Voor een consumentenmerk werkten we aan de lancering van een nieuw product, waarvoor meer inzicht in de doelgroep en persona nodig was. Door middel van onderzoek ontdekten we dat de bestaande intuïtie en verwachtingen over de geïdentificeerde doelgroep niet klopten, en de huidige communicatie-aanpak niet tot de gewenste merkbekendheid en conversies zou leiden. Onderzoek liet hier zien dat de kracht van data is dat het ons instaat stelt om nieuwe kanalen en doelgroepen te ontdekken, buiten de gebaande paden.

Om data effectief te gebruiken, vertrouwen we bij OPRG op onze Techstack: een reeks analysetools die zijn ontworpen om enorme hoeveelheden informatie te verzamelen, analyseren en interpreteren. Met deze tools kunnen we gedetailleerde rapporten maken, waarmee we de juiste doelgroepen voor onze producten en merken kunnen identificeren. Door media-aandacht, sociale trends en het sentiment onder het publiek in realtime te volgen, zorgen we ervoor dat onze messaging en activaties relevant zijn en aansluiten op wat er speelt bij de doelgroep. Bovendien blijven we opkomende trends voor, zodat we campagnes kunnen maken die aanslaan bij de markt en onze klanten een voorsprong op de concurrentie behouden.

Conclusie

In de wereld van communicatie en reputatie zijn gegevens niet alleen een hulpmiddel, maar een fundamenteel onderdeel van de strategie. Door gebruik te maken van de juiste tools, relevante gegevens te analyseren en de verkregen inzichten toe te passen, kunnen we strategieën opzetten die niet alleen creatief, maar ook zeer effectief zijn. Nu we door een steeds complexer medialandschap blijven navigeren, zal het vermogen om datagestuurde beslissingen te nemen het verschil maken tussen campagnes die alleen maar lawaai maken en campagnes die een blijvende impact hebben.

Meer informatie over hoe we je reputatie- en communicatiestrategie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem vrijblijvend contact op met ons Strategic Intelligence team.