Deze jeukwoorden horen we nooit meer in politiek Den Haag (als het aan dit trio Kamerleden ligt)

Ook de politiek staat bol van onnodig en pretentieus taalgebruik. Te vaak gaan Kamerleden zich te buiten aan populair jargon zonder zich af te vragen of het publiek die termen wel snapt én trekt. Wat zijn de absolute jeukwoorden van de politici die onze publicaffairsexperts van Omnicom PR Group voor de verkiezingen spraken en die inmiddels officieel zijn aangeschoven in de Tweede Kamer?

Verschrikkelijk ‘doenvermogen’

“Doenvermogen” zegt demissionair staatssecretaris én inmiddels Kamerlid Hans Vijlbrief (D66) als we hem – net als Zohair El Yassini (VVD) en Mustafa Amhaouch (CDA) – vragen van welke populaire term in de Kamer hij spontaan jeuk krijgt. “Doenvermogen is een term die echt heel goed is bedoeld en staat voor het feit dat mensen meer ‘empowered’ moeten zijn als ze contact hebben met grote organisaties. Maar het woord doenvermogen zelf vind ik echt verschrikkelijk.”

Meer ‘brood op de plank’

Mustafa Amhaouch weet niet zo goed waar hij moet beginnen qua jeukwoord. Het zijn er te veel. Dus draait hij het om. “Mijn missie is om zo helder en eenvoudig mogelijke woorden te gebruiken,” zegt Amhaouch, die als jongen via de lts en mts op de hts belandde. “Ik vind dat de gewone man en vrouw die werken in een fabriek, moeten kunnen begrijpen wat wij als politici zeggen. Daarom is mijn motto simpel: #broodopdeplank. Mensen moeten aan het einde van de maand wel gewoon hun rekeningen kunnen betalen. Dus is het aan ons in Den Haag om te zorgen voor banen, ook in de toekomst. De kunst is om daar precies de juiste woorden bij te gebruiken. Maar wel woorden die iedereen begrijpt.”

Inclusiviteit voor iedereen’

Zohair El Yassini gruwt bij de term inclusiviteit. “Vooral als ik mensen hoor zeggen ‘we willen inclusief zijn voor iedereen’ krijg ik direct jeuk. Wat ze eigenlijk stiekem bedoelen is dat ze vooral inclusief willen zijn voor mensen die exact hetzelfde denken als zij, maar er net even anders uitzien. Zodat zij vervolgens als een goeie peer uit het verhaal naar voren komen. Als je beperkt bent of je hebt een bepaalde etniciteit, geaardheid of geslacht, dan gaat het om gelijke kansen bieden. Daar moet je op inzetten. En ja, soms heeft iemand gewoon meer hulp nodig. Dan moeten we ook als VVD niet schromen om die hulp te bieden. Vanuit een menselijke basis, persoonlijker en niet kijken wat het systeem zegt. Wat is de behoefte van de mens? Bij inclusiviteit krijg je direct een arm om je heen geslagen. Zo van: dat ga ik wel even voor jou regelen. Zo betuttelend.”

Bij Omnicom PR Group – waar naast pr-specialisten ook voormalige journalisten, reclamestrategen en beeldkunstenaars werken – verpakken we de boodschap van onze klanten zo effectief mogelijk. Zonder jeukwoorden en ander storend jargon. Hou het helder, kort en spreek uit het hart. Zegt ook onze Director Public Affairs, Jacques Bettelheim, die zelf ooit het Groot Dictee der Nederlandse Taal won. Benieuwd naar zijn jeukwoorden? Vraag het hem: [email protected].


Photo by Pixabay from Pexels.

Lees meer

public_affairs_kabinet_21_tijd_voor_digitale_zaken

Kabinet ‘21: Tijd voor Digitale Zaken?

Verschillende belangrijke wetten op het gebied van ‘big tech’ worden binnenkort werkelijkheid voor Europese lidstaten. Met naar verwachting behoorlijke impact op digitale technologie en bedrijvigheid in de EU. Maar hoe zit dat eigenlijk met Nederland, zo vlak na de Tweede Kamerverkiezingen?