MSD: Wervingscampagne voor werknemers in Boxmeer

UITDAGING

Een bedrijf is enkel zo goed als zijn werknemers. Daarom is het van cruciaal belang om op een effectieve manier een visie te identificeren en te communiceren die kandidaten aantrekt die op één lijn liggen met deze waarden. En hoewel MSD een toegewijde werkgever is in Nederland, en tevens producent van vele bekende vaccins, is de concurrentie met andere werkgevers groot. Omnicom PR Group in Nederland werkte samen met MSD aan hun reis om een aantrekkelijk werkgeversmerk op te bouwen, hun visie uit te dragen naar de lokale gemeenschap en carrièremogelijkheden te creëren. Onze belangrijkste focus was het vergroten van de bekendheid van MSD als bedrijf, maar ook als aantrekkelijke werkgever waar medewerkers een impact kunnen hebben op de toekomstige wereldwijde gezondheidszorg. Uiteindelijk resulteerde dit in sollicitaties voor de honderden posities die ingevuld moesten worden

AANPAK

Dat Verandert Alles

Omnicom PR Group ontwierp een visuele campagne, met een creatief concept rond de zin “Dat verandert alles”. Gebaseerd op de cultuur en missie van MSD, ontwikkelden we een strategie die de bekendheid als aantrekkelijke loyale werkgever vergroot en potentiële werknemers aanspreekt voor hun nieuwe vestiging in Boxmeer.

Online en offline campagne

Om een geïntegreerd en wijdverspreid bereik in de hele stad Boxmeer te garanderen, verdeelden we onze campagnefasen in een combinatie van online en offline marketingstrategieën. Onze online aanpak richtte zich op platforms zoals Google SEA, Google Display en YouTube pre-rolls advertising. Tegelijkertijd bestonden de offline kanalen uit billboards langs de A73 en A50, advertenties in lokale kranten en het plaatsen van reclameborden bij haltes van het openbaar vervoer. Tijdens deze campagne zorgden continue metingen voor optimalisatie van onze tactieken om er zeker van te zijn dat we de juiste doelgroep bereikten.

Ons personeel vertegenwoordigt de mensen die wij dienen

Een van de belangrijkste onderdelen van de campagne was het menselijk maken van de ervaring door middel van fotografie. Door een reeks authentiek vastgelegde beelden van huidige MSD-medewerkers te gebruiken, creëerden we een verhaallijn rond de cultuur van het personeelsbestand en gaven we inzicht in een van hun kernmissies voor werknemersbetrokkenheid: Diversiteit en Inclusie (D&I).

resultaten

Receptiviteit

Deze strategie was een groot succes: niet alleen leverde ze 560 sollicitaties op, maar in drie maanden tijd werden in totaal meer dan 2,6 miljoen mensen bereikt. De digitale campagne had een bereik van 27.000 mensen via Google SEA, 1,2 miljoen via Google-advertenties en 1,4 miljoen via YouTube-advertenties. Deze gerichte media-engagement resulteerde in 1.400 sollicitatie clicks op de MSD-website, waarvan 40% uiteindelijk daadwerkelijk een sollicitatie werd.

Bewustwording

Met deze campagne hebben we ons doel om de bekendheid van MSD als aantrekkelijke lokale werkgever te vergroten, zeker bereikt. Landelijk bereik met zowel externe als interne positieve feedback werd gerealiseerd door online en offline campagnevoering.

internationaal

De wervingscampagne werd erkend in de top van de lijst van MSD wervingscampagnes wereldwijd, wat aantoont dat de campagne een gunstig resultaat heeft opgeleverd.