Braskem: Interactieve pop-up store over biobased plastics

“Kennis en bewustzijn van biobased plastics onder Nederlandse consumenten vergroten.”

UITDAGING

Braskem is een Braziliaans petrochemisch bedrijf en ‘s werelds grootste producent van biopolymeren: biobased plastics gemaakt van suikerriet. Braskem ziet deze plastics als een van de oplossingen voor de verduurzaming van de plasticsector en wil een leidende rol spelen in de transitie van deze industrie. Uit onderzoek onder Nederlandse consumenten, dat OPRG samen met Motivaction uitvoerde in 2021, blijkt echter dat 57% van de Nederlanders nog nooit van biobased plastic heeft gehoord. Ook vindt 81% van de Nederlanders de verschillende soorten duurzame plastics verwarrend.

Naar aanleiding van dit onderzoek besloot Braskem om een voortrekkersrol in de sector te pakken. Door middel van consumentenactivaties wilde het bedrijf de kennis en het bewustzijn van Nederlanders vergroten over de verduurzaming van de plasticsector en de rol die biobased plastics daarin kunnen spelen. De uitdaging hier was dat Braskem een B2B-bedrijf is en dus niet direct in contact stond met Nederlandse consumenten.

AANPAK

We creëerden de eerste pop-up store over biobased plastic op Rotterdam Centraal. Door mensen uit te nodigen voor de experience en hen te laten zien hoe de toekomst van plastic en biobased plastics eruit zou kunnen zien, toonde Braskem leiderschap en initiatief. We lieten ook zien dat de transitie naar een duurzame plasticsector al begonnen is en dat we allemaal, samen, een bijdrage kunnen leveren.

De pop-up experience op Rotterdam Centraal, open van 7 tot 29 november 2022, bood een educatieve en interactieve ervaring waarbij de groene impact van biobased plastic tot leven kwam. Bezoekers ontdekten via een korte wandelroute door de winkel hoe het natuurlijke basismateriaal, suikerriet, wordt omgezet in een eindproduct van biobased plastic: van melkfles tot ondergoed. De zintuigen van bezoekers werden geprikkeld, omdat het hele productieproces kon worden ervaren door te proeven, voelen, zien en horen.

De pop-up store liet ook zien welke producten bij consumenten thuis te vinden zijn, zoals schoenen, speelgoed of verpakkingsflessen; dit om alles ook direct tastbaar te maken voor bezoekers. Een hoogtepunt van de route was de 3D-printer, waarmee de stad Rotterdam werd gebouwd van gerecycled plastic.

Een mini-campagne op LinkedIn trok bezoekers en creëerde buzz over de kunststoftransitie en het nieuws over de opening van de pop-up store bereikte verschillende vak-, consumenten- en nieuwsmedia. Harm Edens van Business News Radio (BNR) interviewde experts uit de sector in een uitgebreid programma over biobased plastics, live vanuit de pop-up store. Dit leidde tot meer media-exposure die zelfs de Eurocommissaris bereikte.

RESULTATEN

Met de pop-up experience en campagne hebben we in Nederland meer kennis en bewustwording gecreëerd van de plastictransitie en de rol van biobased plastics.

Resultaten in het kort:  

  • 26 plaatsingen in vak-, consumenten- en nieuwsmedia (online, print, social, tv, radio) met een totaal potentieel bereik van meer dan 4,3 miljoen
  • Bijna 1.500 bezoekers van de pop-up store in slechts 3 weken
  • 100% van de bezoekers zegt na het evenement bewuster met plastic om te gaan

We vertellen je graag meer