5. Social & digital strategy: een nieuwe manier van socialmediaparticipatie
Huidige maatschappelijke uitdagingen, zoals de klimaatcrisis en inflatie, kan je als organisatie of leider op social media niet negeren als je geloofwaardig, relevant en in contact met je doelgroep wil blijven. “Gebruikers hebben na jarenlange overload aan commerciele content behoefte aan een ander, menselijker geluid”, zegt Head of Social, Digital and Innovation Chéline Ruhof-de Vries. Die behoefte aan authenticiteit zie je volgens haar ook terug aan het succes van de app BeReal, waarop je op een onverwacht moment wordt gevraagd om met je back en front camera tegelijk een ‘eerlijke’ foto te maken. “Meer platforms en gebruikers zullen in 2023 de BeReal feature adopteren”, voorspelt Ruhof-de Vries. De nieuwe sociale media app wordt momenteel al gebruikt door 30 procent van de jongeren in Nederland en Instagram werkt al aan een eigen variant, genaamd IG Candid. “Een naam die wat mij betreft verwijst naar wat de aanpak van BeReal ook biedt, namelijk candid camera fun”, zegt Ruhof-de Vries. “We zoeken immers ook allemaal entertainment en afleiding zo gauw we onze social media apps openen.”