Make America healthy again - Hoe nieuwe regels strategische communicatie vereisen
15 mei, 2025

Het OPRG Healthcare-team is een toegewijd team van professionals met een gezamenlijke ervaring van meer dan 50 jaar in de farmaceutische industrie en de zorgsector. Zij leggen uit hoe het veranderende werklandschap vraagt om doordachte communicatie en zorgvuldige afwegingen in deze snel veranderende sector.
De farmaceutische industrie en gezondheidszorg bevinden zich in een dynamisch speelveld, al helemaal door de snel veranderende internationale politieke realiteit waar we nu in leven. Economische druk en nieuwe regelgeving — met name vanuit de VS — bepalen de koers. In deze dynamiek is effectieve communicatie geen luxe, maar een noodzaak. Transparantie, tijdige informatievoorziening en een goed voorbereide crisisaanpak maken het verschil tussen het behouden van vertrouwen en het verliezen van legitimiteit. Het is van essentieel belang dat deze communicatieprioriteiten erkend en strategisch benaderd worden om de toekomst van gezondheid en welzijn te waarborgen.
Zeker nu, nu Amerikaanse beleidsveranderingen en aankondigingen als “Lowering drug prices by once again putting Americans first”, de wereldwijde beschikbaarheid van geneesmiddelen onder druk zetten, is strategische communicatie cruciaal om zowel de concurrentiepositie als het maatschappelijk draagvlak te versterken.
Waarom communicatie het verschil maakt
1. Transparantie bouwt vertrouwen
In tijden van onzekerheid is openheid essentieel. Heldere communicatie over hoe regelgeving en heffingen invloed hebben op prijs en beschikbaarheid van medicijnen draagt bij aan vertrouwen bij patiënten, zorgverleners en beleidsmakers.
2. Informatieverspreiding voorkomt misverstanden
Nieuwe richtlijnen? Wijzigingen in beschikbaarheid? Alleen door proactief te communiceren zorg je ervoor dat zorgprofessionals goed geïnformeerd blijven en patiënten niet onnodig worden verrast.
3. Crisiscommunicatie als vangnet
Bij acute risico’s, zoals tekorten door handelsbelemmeringen, is snelheid geboden. Bedrijven die beschikken over een doordachte crisisaanpak kunnen gerichter reageren op zorgen vanuit media, politiek en samenleving.
4. Strategische positionering in het beleidsspel
Een heldere boodschap en zichtbare aanwezigheid in het maatschappelijke debat en bij beleidsmakers versterken de positie van farmabedrijven en organisaties binnen de gezondheidssector als serieuze en verantwoordelijke gesprekspartners. Zo kunnen ze actief bijdragen aan oplossingen in plaats van reactief te moeten verdedigen.
Samen werken aan gezondheid
“Een doordachte en geïntegreerde PA- en PR-aanpak is altijd aan te bevelen, maar zeker als het speelveld zo drastisch aan het veranderen is als nu”, zegt Daniëlle Friskes, Business Communication Director | specialist in Healthcare bij Omnicom PR/PA Group Nederland.
“Als wereldwijd partner van OPRG Health begeleiden we farmaceutische bedrijven en andere organisaties binnen de gezondheidssector om deze en andere communicatie-uitdagingen strategisch aan te pakken. Of het nu gaat om beleidsbeïnvloeding, stakeholdermanagement of crisiscommunicatie — wij staan klaar om farmaceutische bedrijven en andere spelers in de healthcaresector, zoals leveranciers van medische hulpmiddelen, te ondersteunen. Want alleen samen kunnen we werken aan een toegankelijke en betaalbare zorg”.