Digitale app-innovaties in tijden van corona
24 december, 2020
Amber Meijer | Consultant Consumer
December 24, 2020
“Sinds corona zijn we veelal thuis, waardoor we collega’s, vrienden en familie minder vaak zien. Om in verbinding te blijven staan, en soms simpelweg om verveling tegen te gaan, zijn er in 2020 veel nieuwe features in diverse apps gelanceerd.” Sommige zijn voor de hand liggend, andere efficiënt of nuttig. In deze mini-blog neem ik jullie mee in een greep uit interessante innovaties van het afgelopen halfjaar op het gebied van apps en (nieuwe) online platformen oftewel trends tijdens corona.
Innovaties binnen bestaande apps
Interactie
Bestaande apps die nog lang niet weg te denken zijn uit ons dagelijkse leven, zoals Instagram, WhatsApp en LinkedIn komen met nieuwe toepassingen. Denk aan Instagram Co-watching, WhatsApp videobellen met maximaal 8 personen en LinkedIn met de uitrol van LinkedIn Stories.
Wat kan je er eigenlijk mee? Met de nieuwe Instagram Co-watching functie kun je samen met je vrienden door je Instagram-account (feed, gelikete foto’s, enz.) bladeren via videochat, waardoor gebruikers op een nieuwe manier met elkaar verbonden zijn. Deze functie is zowel voor privé gebruik als zakelijk in te zetten. Of wat dacht je van LinkedIn Stories. Kom in contact met jouw volgers en laat op een menselijke manier je professionele kant zien. Maak bijvoorbeeld een creatieve LinkedIn story waarin je laat zien dat je op zoek bent naar een baan of deel een vacature in een origineel format. Daarnaast kan deze stories-functie je ook helpen om op een leuke en informele manier je dagelijkse (werk) bezigheden te laten zien.
Meer entertainment
Platformen zoals Netflix en Spotify zoeken naar verbinding en bieden gebruikers aan samen dingen te bekijken. Denk aan Netflix party, een nieuwe manier om Netflix met je vrienden online te bekijken. Je kunt zelfs met elkaar chatten via groepschat. Of wat dacht je van Spotify party, bedien samen met je vrienden exact dezelfde afspeellijst en let’s get the party started. Ook interessant wanneer je een online event host. Laat de kijkers bepalen wat jullie als achtergrond muziek luisteren door middel van de party-functie. Tot slot, de app Houseparty (die een enorme nieuwe boost kreeg in deze tijd) gezellig tegelijk videobellen en spelletjes met elkaar spelen. Klinkt gezellig?
We kunnen met z’n allen wel concluderen dat het gebruik van de app TikTok in tijden van corona onwijs is gestegen. Het begon met 680 miljoen actieve gebruikers, begin 2020 en nu staat de teller op 800 miljoen actieve gebruikers, waarvan 4,5 miljoen Nederlanders. Hoewel TikTok steeds populairder wordt is de doelgroep onder 18 – 24 jarigen (35%) het grootst vertegenwoordigd. Hierna volgt de doelgroep van 13 – 17 jarigen (28%) en als laatste de doelgroep 25 – 34 jarigen (22%).
Waarom is deze app juist nu zo populair? Vooral jonge mensen (jongvolwassenen) hunkeren naar micro-entertainment en verschillende vormen van afleiding met name in deze tijd. Dit is een van de belangrijkste voordelen van TikTok. Een TikTok-campagne kan interessant zijn wanneer je een merk hebt voor de jongere doelgroep om zo bekendheid te generen of producten te verkopen. De video’s zijn namelijk leuk, kort en trendy en daarom ontzettend leuk om te maken en bekijken.
Gamen was al populair, maar is en blijft in een stijgende lijn en misschien is dat ook wel waarom het platform Twitch zo onwijs populair is met 140 miljoen maandelijkse gebruikers en 15 miljoen unieke dagelijkse kijkers wereldwijd. Twitch is een livestreaming videoplatform waarmee gamers hun games kunnen streamen, zodat anderen deze kunnen bekijken terwijl ze spelen. Mocht je een nieuwe game op de markt willen brengen is het niet eens zo’n gek idee om die op dit platform uit te laten testen door een bekende gamer. Op die manier heb je een brand-ambassadeur én bekendheid voor het nieuwe spel waarbij kijkers direct kunnen zien hoe het spel werkt. Onlangs lanceerde (april ’20) Facebook de nieuwe Facebook Gaming app om te concurreren met Twitch. Facebook Gaming bestond al, maar als onderdeel van de Facebook-app. Nu is dit dus een op zichzelf staande app, waarbij gebruikers spelletjes kunnen spelen, game-streamers kan volgen en zelfs live kan uitzenden. Een tijdje geleden lanceerde Facebook spin-offs van apps, zoals Facebook Camera en Facebook Paper, maar deze kwamen niet echt van de grond. Chat-app Facebook Messenger is daarentegen wel een succes.
Online shoppen op social (via apps)
Een trend die we in de gaten moeten houden is e-commerce oftewel het online aankopen doen. Je zou denken dat het onderhand gesneden koek is, maar niks is minder waar, want online shoppen wordt nog steeds groter, oftewel e-commerce is here to stay. Kleine webshops kunnen tegenwoordig makkelijk opgezet worden met apps als Shopify, een e-commerceplatform voor online winkels en verkooppuntsystemen. Onlangs heeft Shopify in samenwerking met Pinterest een app gelanceerd (nog niet beschikbaar in Nederland), die er voor zorgt dat Shopify-gebruikers gemakkelijk en snel hun aanbod op Pinterest kunnen plaatsen. De te verkopen producten krijgen zo een extra potentieel bereik bij 335 miljoen gebruikers.
En we gaan nog even door, want Shoppable links op Instagram (Instagram Checkout), Facebook-catalogus, Pinterest ads en binnenkort ook ads op WhatsApp zijn niet meer weg te denken en worden groter. Denk aan de Instagram posts met shoppable linkjes naar de producten die te zien zijn in de foto. Dit zorgt ervoor dat Instagrammers direct producten kunnen kopen vanaf het platform. Ook gaat gamification hierin een rol spelen. Spelenderwijs willen we informatie ontvangen en zelfs dingen shoppen! Bijvoorbeeld het bedrijf Snap die gamifcation en shoppen samenvoegde voor Adidas, hoe cool!
Het is er nog niet, maar het komt eraan: WhatsApp ads en Facebook Pay. Ook een onderdeel van het nog makkelijker shoppen via social media (apps).
Tot slot – overige (nieuwe) apps
Hoewel spraakopnames nog niet heel veel worden gebruikt zijn podcasts wel populair. De app Anchor maakt het mogelijk om zelf op een makkelijke manier podcasts te maken. Zo is het ook voor kleine bedrijven en voor jezelf toegankelijker en haak je in op de trend. Maak bijvoorbeeld een podcast samen met iemand die je inspireert of maak een podcast voor interne doeleinden waarin je maandelijkse een collega interviewt en tips geeft.
Liever in de wolken? De app Headspace is immens gegroeid in coronatijd. Dat is ook niet zo gek aangezien we onze levens (soms drastisch) hebben moeten aanpassen. Mocht je de app niet kennen, het is een platform met honderden begeleidende meditaties, van stress tot focus en relaties. Ideaal om in deze rumoerige tijd tot rust te komen en belangrijke me-time momentjes in te plannen.
Ook belangrijk is deze tijd: denk aan elkaar! Met de app Spotmate zet je een ander in het zonnetje. Het is eigenlijk een soort Instagram alleen plaats je geen content van jezelf, maar van anderen. Omdat Spotmate alleen met vrienden werkt, moet je het samen gebruiken. Breng een groep vrienden bij elkaar en begin met het maken en posten van leuke foto’s van elkaar! Dit kun je natuurlijk ook doen met collega’s. Maak een groep aan op Spotmate en zet je collega’s om de beurt in de schijnwerpers. Of het echt succesvol gaat zijn moet de toekomst uitwijzen, maar het is wel een vernieuwing op social gebied waarin we meestal alleen onszelf laten zien.
Ben jij benieuwd naar bovenstaande apps of heb jij andere toffe innovaties die je met ons wilt delen? Of wil je weten hoe wij deze innovaties voor onze klanten inzetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Photo by Gerd Altmann via Pixabay.