5 tips om social media slim in te zetten tijdens de #coronacrisis

20 april, 2020

social-digital-en-content-strategie-5-tips-om-social-media-slim-in-te-zetten-tijdens-de-coronacrisis

Nu het alweer een week geleden is dat onze premier aankondigde dat we nog minstens vier weken binnen zullen zitten, accepteren we langzaam maar zeker het nieuwe ‘normaal’: digitale communicatie neemt toe, zowel op werk als privé. Daarmee zien we ook een toename in het gebruik van social media, zo’n 44% wereldwijd. Veel mensen wijken uit naar deze kanalen als sociale uitlaatklep. Men steekt elkaar een hart onder de riem, probeert de spirit hoog te houden en motiveert elkaar om door te gaan. In deze tijden kun je als merk het leven van mensen nét wat gemakkelijker maken door hieraan mee te doen. Juist nu kun je compassie tonen met het leven van mensen die jouw merk volgen.

De meesten van ons zijn inmiddels bekend met het plaatsen van een post of story, maar dit wordt al breed ingezet – hoogst waarschijnlijk ook door de concurrent. Met de tijd die je nu over hebt is dit hét perfecte moment om te experimenteren met verschillende en creatievere mogelijkheden om je merk te onderscheiden van de massa. Waardoor je merk ook nog geliefder wordt onder je doelgroep. Of, functioneel gezien, je kunt ze vaker brand crisisupdates geven via een andere, meer vermakelijke vorm. Met deze vijf tools en platforms hoop ik je te inspireren om op een nog creatievere manier direct te communiceren met je volgers. 

Ga Live!

Het aantal uur dat naar livestreams wordt gekeken is gestegen van 10,3 miljard uur in 2018 naar 12,7 miljard in 2019. Datzelfde jaar kondigde Adformatie aan dat live streaming een van de populairste trends van 2019 zou gaan worden en het groeit nog dagelijks in populariteit. Spannend zal dit in eerste instantie vast lijken, maar het is een geweldige manier om rechtstreeks contact te maken met je doelgroep en eventuele vragen te beantwoorden die ze in deze tijden hebben. Diverse grote socialmediakanalen hebben tegenwoordig deze optie, zoals YouTube, Instagram, Facebook en zelfs LinkedIn. Voordat je live gaat, bereid je net zoveel voor als je zou doen voor een normale presentatie. Oefen goed, bereid Q&A’s voor en controleer van tevoren audio en video. Houd daarbij rekening met het feit dat je publiek wat sneller afgeleid kan raken, dus houd de sessie kort en krachtig en zorg voor veel contactmomenten. Basic Fit maakt nu veel gebruik van deze Instagramfunctie en houdt dagelijks live trainingen voor heel Europa. Ook wordt het momenteel veel op Yammer gebruikt om elkaar intern op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.

Wat dacht je van TikTok?

Inmiddels zou je dit steeds populairder wordende kanaal wel moeten kennen, maar de kans is klein dat je er al op zit. Dit is niet gek, aangezien de gemiddelde gebruiker nog onder de 18 is. We zien hier alleen langzaam een shift in komen. Gebruikersaantallen stijgen, evenals de gemiddelde leeftijd, omdat veel mensen zich thuis vervelen. Vooral millennials melden zich aan doordat de influencers die ze volgen op Instagram en YouTube het allemaal aan het uitproberen zijn. Waar zij naartoe gaan, gaat hun publiek blijkbaar ook naartoe. Het videoplatform dat korte content biedt van max 15 seconden is in deze zware tijd een luchtige uitlaatklep. Vergis je echter niet in de sociale impact die het platform ook maakt. Samen met het WHO hebben ze namelijk een speciale pagina opgezet die jongeren informeert over het virus. Als merk heb je een aantal mogelijkheden, zo kun je je eigen pagina opzetten, een branded hashtag introduceren of met creators eens een branded challenge uitzetten.

Breng je merk de huiskamer in met AR

AR is de techniek achter die populaire honden- en regenboogfilters die we kennen van Instagram en Snapchat. Maar wist je dat je deze filters ook branded kunt maken? Breng je merk makkelijk en digitaal de huiskamers in en help tegelijk je doelgroep verder te ‘social distancen’. Als je niet overtuigd bent van de gezichtsfilters, kijk dan in plaats daarvan naar de augmented reality-optie. Je kunt bijvoorbeeld ordinaire meubels omtoveren tot branded meubilair magic of je merkmascotte laten dansen op de keukentafel, zoals bijvoorbeeld Google nu doet met dieren en planeten.

Doe eens gek met GIF’s

Ga los en maak enkele branded GIF’s! Ze zijn ideaal voor zowel Instagram (stories) als Facebook (polls). Laat als merk je toegevoegde waarde zien door GIF’s te maken die social distancing voordoen, laten zien hoe je je handen goed wast, of iets anders waar je nu voor staat. Houd er wel rekening mee dat deze GIF’s maar een paar seconden duren, dus je boodschap moet sterk en helder zijn.

Eindelijk: IGTV!

Ben je nog niet toegekomen aan experimenteren met IGTV? Dit is je moment! Nu de tijd die mensen besteden aan social media toeneemt, is langere content ook meer welkom. Heb je content die meer tijd en ruimte nodig heeft dan de 15 seconden van een story, probeer dit Instakanaal dan eens uit. Dit verticale videoplatform biedt de mogelijkheid om tot wel 10 minuten (en voor hele grote kanalen zelfs 60 minuten) aan één stuk door content te schieten. De BBC gebruikt het platform veel om korte, diepgaandere en persoonlijke content te delen rondom de huidige crisis. Met de extra tijd die je hebt is dit het perfecte moment om eindelijk dat format te introduceren waar je nog niet aan toe was gekomen. Denk aan het uitleggen hoe apparatuur werkt, receptvideo’s of andere dingen waar iedereen die thuiszit nu iets aan heeft.

Nu de wereld met de dag digitaler wordt zien we ook een sterke toename in het gebruik van social media. De bovengenoemde socialmediakanalen hebben een enorm bereik waardoor je je doelgroep goed kunt aanspreken. Ze verbeteren zichzelf continu – denk aan Instagram die onlangs co-watching lanceerde – dus het is belangrijk met ze mee te ontwikkelen. Deze tips helpen je om je aanwezigheid op social naar een hoger niveau te tillen maar houd er wel rekening mee dat kwaliteit nog altijd belangrijker is dan kwantiteit. Als jouw merk of jouw idee niet helemaal goed aansluit bij het medium of de tool, doe het dan niet. Twijfels of wil je een keertje verder sparren? Neem dan vooral even contact met mij op!


Photo by Jack Sparrow from Pexels.