Stage bij Omnicom PR Group, maar dan net even anders
11 februari, 2021
Het afgelopen halfjaar hebben Jade en Roos stage gelopen bij Omnicom PR Group, maar dan wel helemaal digitaal. Hoe was het om stage te lopen bij ons communicatieadviesbureau tijdens COVID-19? Jade en Roos blikken terug.
Hoe is jullie stage van start gegaan?
Jade: ‘Begin september stapte ik met een gezonde dosis spanning op de fiets naar Amstelveen: mijn eerste dag als stagiair bij OPRG. Bij binnenkomst werd direct duidelijk in wat voor gekke tijd ik aan mijn stage begon. Waar je normaal gesproken het kantoor van OPRG binnenloopt en met enthousiasme wordt ontvangen door meer dan 40 collega’s, kwam ik nu samen met mijn mede-stagiair Roos aan in een relatief leeg kantoor.
Roos: ‘Gelukkig werden we goed geholpen om een vloeiende start te maken. Het was erg fijn om de eerste twee weken op kantoor ingewerkt te kunnen worden. Daarnaast waren er voor ons alvast introducties ingepland met verschillende collega’s, die ons meer vertelden over zichzelf en over de verschillende werkzaamheden binnen OPRG. Zo werden we goed op weg geholpen.’
Jade: ‘Helaas werd de regelgeving rondom COVID-19 steeds strenger, met tot gevolg dat we onze verdere stageperiode thuis moesten voortzetten. Ik ontmoette de meeste collega’s niet op kantoor. Ik leerde hen op een virtuele manier kennen; via het computerscherm op het bureau in mijn slaapkamer. Wie had dat ooit gedacht?’
Voelden jullie je betrokken bij het team in die online situatie?
Jade: ‘Ja, zeker. Hoewel het voor beide kanten wel even wennen was in het begin. Op kantoor zou je natuurlijk makkelijk even naar iemand toe lopen om een vraag te stellen of een gezellig praatje te maken. Om iemand die je nog nooit gezien hebt te bellen voor een korte vraag of een virtueel koffietje, dat voelde soms toch net iets spannender. Maar door het warme welkom dat iedere werknemer van OPRG ons gaf, voelde ik me al snel op mijn gemak én onderdeel van het team. Veel collega’s namen het initiatief om me beter te leren kennen en drukten me op het hart dat ik met vragen altijd bij hen terecht kon. Ze waren open, enthousiast en namen me serieus.’
Roos: ‘Dat heb ik ook zo ervaren. In het begin waren ook de dial-up’s erg fijn. Twee keer per week is er een meeting met alle collega’s, waarin je hoort waar iedereen mee bezig is. Dat helpt erg om een beeld te krijgen van iedereen die bij OPRG werkt. Daarnaast vond ik het leuk om in vaste klantteams te werken, waardoor je verschillende groepjes collega’s wekelijks spreekt. Daardoor voelde ik me snel betrokken.’
Wat voor werkzaamheden hebben jullie verricht?
Roos: ‘Ik vond het heel leuk om tijdens mijn stage voor verschillende soorten klanten te werken. Over het algemeen heb ik me bezig gehouden met research (naar bijvoorbeeld relevante stakeholders of doelgroepen), monitoring van media en het schrijven van persberichten, nieuwsberichten en webteksten. Ook waren er leuke interne werkzaamheden waar ik aan mee mocht helpen. Zo werd er bijvoorbeeld een webinar georganiseerd over de invloed van de Amerikaanse verkiezingen op het Nederlandse en Europese bedrijfsleven.’
Jade: ‘Ook ik heb me de afgelopen vijf maanden aangesloten bij verschillende klantteams waarin ik al best wat verantwoordelijkheden kreeg. Ik heb het gevoel dat ik iedere dag wel iets heb bijgeleerd, wat me gedurende mijn stageperiode enorm geënthousiasmeerd heeft. Wat ik het leukst vond, is dat het werk binnen een bureau heel gevarieerd is: iedere klant brengt net iets andere werkzaamheden met zich mee. Ik kijk terug op een hele leerzame, uitdagende en vooral leuke stageperiode bij OPRG.’
Wat was het leukste moment uit je stage?
Jade: ‘Dat was denk ik wel de TAD (Team Away Day). Het teamuitje moest dit jaar creatief georganiseerd worden, oftewel digitaal. En wat was dit een succes! Van tevoren kregen we een hele leuke box thuis gestuurd met daarin allerlei lekkernijen, de enige échte OPRG trui en een gymball. De TAD zelf bestond uit een virtueel spel waarbij we in kleine teams aan allerlei opdrachten werkten. Het team dat de meeste opdrachten binnen sleepte, was de grote winnaar van de TAD. Gevolg: Binnen een half uur zat ons team met verkleedkleren aan voor de camera om een gekke ‘selfie’ te maken. Helaas wonnen we niet, maar ontzettend leuk was het wel!’
Roos: ‘Een van de leukste momenten uit mijn stage vond ik het digitale kerstdiner. Nadat we allemaal een uitgebreid driegangenmenu voor ons en onze +1 hadden opgehaald, hebben we in verschillende break-out rooms samen digitaal gedineerd. Iedereen was in glitter-thema gekleed. Het was een onwijs succes met leuke activiteiten zoals een pub quiz, een muziekbingo en comedy.’
Jade: ‘Maar de kers op de taart van onze stageperiode is natuurlijk het moment dat we te horen kregen dat we naast mede-stagiairs ook daadwerkelijk collega’s zouden worden! Roos start per februari en ik per maart bij OPRG als junior client executive. Een top vooruitzicht!’