Consumenten kiezen steeds vaker voor allerlei slimme technologieën. Meestal via hun (een) smartphone, maar ook met hun smart watch of smart speakers. Slimme algoritmen maken deze apparaten aantrekkelijk en makkelijk in gebruik. Er staat wel iets tegenover dit gemak: Consumenten ‘betalen’ het gebruik van deze apparaten en hun diensten met hun persoonlijke gegevens. En dit knelt steeds vaker. Daarom onderzoeken Motivaction en Omnicom PR Group de twee kanten van de medaille en belichten zo via het platform EVERYTHING CONNECTED de menselijke maat van digitale technologie.

Technologie en hun aanbieders, overheden en academici spelen een steeds grotere rol in het maatschappelijke debat over de digitale transitie; de overgang naar een steeds meer digitale samenleving. Maar de stem van consumenten horen we in dit debat onvoldoende.

Digitale kloof verkleinen

Via het platform EVERYTHING CONNECTED willen Motivaction en Omnicom PR Group consumenten alsnog hun stem geven in de discussie die plaatsvindt. Dat begint bij een grondig onderzoek. Ook willen we de belangen én uitdagingen van techbedrijven, overheden en de consument duidelijker maken en samen brengen. Door het bieden van heldere inzichten helpen we bedrijven en organisaties die worstelen met beleid. Of met mogelijke reputatierisico’s als gevolg van de inzet van nieuwe technologieën (zoals cybersecurity of datalekken).

Smart Society Monitor

De Smart Society Monitor is een onderzoek binnen EVERYTHING CONNECTED. Iedere meting van de Smart Society Monitor bestaat uit drie onderdelen waarin we dieper ingaan op een actueel thema: kennis, houding en gedrag.

Methode en verantwoording

  • We meten onder circa 1.500 Nederlandse consumenten tussen 18 en 70 jaar uit het StemPunt-panel van Motivaction.
  • De resultaten uit ons onderzoek zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardeoriëntatie en interacties hiertussen.
  • Om opkomende trends in technologie tastbaar te maken, werken we met toekomstscenario’s. Bij het duiden van invalshoeken en meningen gebruiken we ‘Digitality-tech consumentenprofielen’.
  • Voor het samenstellen van vragenlijsten doen we kwalitatief vooronderzoek via diepte-interviews met opinieleiders op het gebied van (toegepaste) slimme en opkomende technologie.

Slimme samenwerking

De samenwerking tussen Omnicom PR Group en Motivaction is geen toeval. Adviseurs binnen beide organisaties maken zich al jarenlang sterk voor het begrijpelijker maken van consumentengedrag en maatschappelijke trends. Waar Motivaction adviseert over het consumentengedrag is Omnicom PR Group meer gespecialiseerd in organisaties en stakeholders. Beide expertises komen slim samen in EVERYTHING CONNECTED.

Onze expertise

We onderzoeken de houding en het gedrag van consumenten rond  technologie vaker. We delen deze kennis graag:

  • Alert Online: meerjarige campagne van de overheid om het bewustzijn van cybersecurity onder de Nederlandse bevolking en bedrijfsleven te verhogen. Omnicom PR Group ontwikkelde de  communicatiecampagne en Motivaction verzorgde het meerjarige trendonderzoek. Lees hier het rapport.
  • Smart Home: onderzoek in opdracht van Mediamarkt naar de kennis over en het bezit van Smart Home-producten. Bekijk het rapport.
  • Publicatie: lees meer over onze inzichten hoe je digitaal inclusief communiceert. In tech vakblad Emerce publiceerden wij dit expert artikel

Contact

Vragen over EVERYTHING CONNECTED kun je richten aan:

Kevin Hengstz, Senior research manager en Tech lead bij Motivaction: [email protected]| +31 (0)20 589 82 14.

Juriaan Vergouw, Lead Research & Analytics bij Omnicom PR Group: [email protected] |+ 31 06 54 92 10 29.