Smart Society Monitor: Nederland bezorgd over toenemende invloed van slimme technologie
Nieuw onderzoek van Motivaction en Omnicom PR Group laat zien hoe de Nederlandse consument denkt over de digitalisering van de samenleving.
Consumenten kiezen steeds vaker voor allerlei slimme technologieën. Meestal via hun (een) smartphone, maar ook met hun smart watch of smart speakers. Slimme algoritmen maken deze apparaten aantrekkelijk en makkelijk in gebruik. Er staat wel iets tegenover dit gemak: Consumenten ‘betalen’ het gebruik van deze apparaten en hun diensten met hun persoonlijke gegevens. En dit knelt steeds vaker. Daarom onderzoeken Motivaction en Omnicom PR Group de twee kanten van de medaille en belichten zo via het platform EVERYTHING CONNECTED de menselijke maat van digitale technologie.
Technologie en hun aanbieders, overheden en academici spelen een steeds grotere rol in het maatschappelijke debat over de digitale transitie; de overgang naar een steeds meer digitale samenleving. Maar de stem van consumenten horen we in dit debat onvoldoende.
Via het platform EVERYTHING CONNECTED willen Motivaction en Omnicom PR Group consumenten alsnog hun stem geven in de discussie die plaatsvindt. Dat begint bij een grondig onderzoek. Ook willen we de belangen én uitdagingen van techbedrijven, overheden en de consument duidelijker maken en samen brengen. Door het bieden van heldere inzichten helpen we bedrijven en organisaties die worstelen met beleid. Of met mogelijke reputatierisico’s als gevolg van de inzet van nieuwe technologieën (zoals cybersecurity of datalekken).
De Smart Society Monitor is een onderzoek binnen EVERYTHING CONNECTED. Iedere meting van de Smart Society Monitor bestaat uit drie onderdelen waarin we dieper ingaan op een actueel thema: kennis, houding en gedrag.
Methode en verantwoording
De samenwerking tussen Omnicom PR Group en Motivaction is geen toeval. Adviseurs binnen beide organisaties maken zich al jarenlang sterk voor het begrijpelijker maken van consumentengedrag en maatschappelijke trends. Waar Motivaction adviseert over het consumentengedrag is Omnicom PR Group meer gespecialiseerd in organisaties en stakeholders. Beide expertises komen slim samen in EVERYTHING CONNECTED.
We onderzoeken de houding en het gedrag van consumenten rond technologie vaker. We delen deze kennis graag:
Vragen over EVERYTHING CONNECTED kun je richten aan:
Kevin Hengstz, Senior research manager en Tech lead bij Motivaction: [email protected]| +31 (0)20 589 82 14.
Juriaan Vergouw, Lead Research & Analytics bij Omnicom PR Group: [email protected] |+ 31 06 54 92 10 29.
Nieuw onderzoek van Motivaction en Omnicom PR Group laat zien hoe de Nederlandse consument denkt over de digitalisering van de samenleving.
Hoe denken Nederlanders over de digitalisering van onze samenleving? Download de gratis whitepaper over de Smart Society Monitor hier.