Onderscheiden met een internationale EMEA SABRE Award in 2024 in de categorie Gezondheidszorg – Medische Technologie.
Sinds 2019 ondersteunt Omnicom PR Group NL het communicatieteam van Philips IGT (Image-guided therapy) met medewerkersbetrokkenheid en interne communicatie. We werden gevraagd om voort te bouwen op het bestaande ‘Three Kind Words’ programma in de UKI-markt en deze uit te breiden naar IGT wereldwijd, in samenwerking met HR. De belangrijkste vraag was daarbij: Hoe kunnen we met een focus op welzijn medewerkers zich gewaardeerd en enthousiast laten voelen, in tijden van verandering en onzekerheid?
UITDAGING
2023 was een ingrijpend jaar voor Philips. Als onderdeel van de strategische reorganisatie die in januari werd aangekondigd, startte Philips een traject om het bedrijf meer wendbaar te maken en een sterkere concurrentiepositie te creëren. Tijdens deze onzekere periode ontstond de noodzaak om de mentale gezondheid van de medewerkers te waarborgen.
STRATEGIE
Onderzoek toont aan dat het uiten van dankbaarheid sterk verbonden is aan het verbeteren van mentale gezondheid op een authentieke manier. Degenen die vriendelijk en empathisch zijn, ervaren duidelijke voordelen voor hun welzijn en geluk. Vriendelijkheid helpt ook stress te verminderen en ons emotionele welzijn te verbeteren, zoals vermeld in de Kindness Matters-guide van de Mental Health Foundation. Op basis van dit eenvoudige maar sterke inzicht werd “Three Kind Words” ontwikkeld. Een laagdrempelig concept dat zorgt voor meer inclusiviteit en erkenning tussen Philips-medewerkers op gang brengt, wat bijdraagt aan het gevoel van waardering.
Een ander belangrijk inzicht voor deze campagne kwam voort uit gesprekken met HR-managers, locatiemanagers en welzijnsambassadeurs van tien vestigingen wereldwijd: Alajuela (Costa Rica), Zaventem (BE), Minnesota (VS), Colorado Springs (VS), San Diego (VS), Reedsville (VS), Best (NL), Suzhou (China) en Bangalore en Pune (India). Zij gaven aan enthousiast te zijn over het uitvoeren van de Three Kind Words-campagne, en ondanks culturele verschillen kwam deze campagne wereldwijd goed aan. Per locatie waren er specifieke overwegingen nodig, daarom volgden we een op maat gemaakte aanpak waarbij we het beste format en lanceringsmoment bepaalden en de meest optimale middelen voor de toolkit creëerden.
UITVOERING
Het doel was om Philips-medewerkers aan te moedigen om anoniem ‘Three Kind Words’ naar collega’s te sturen, via het digitale platform of persoonlijk via de ‘kindness wall’ die op verschillende locaties was opgezet. Hiermee wilden we de kracht van vriendelijkheid op het verbeteren van de mentale gezondheid van medewerkers aantonen. Om dit doel te bereiken, ontwikkelden we nieuwe middelen en branding voor het programma, boden we deskundig advies over de uitvoering en verbeteringen ervan, werkten we samen met belangrijke stakeholders en leverden we een Three Kind Words-toolkit. De toolkit omvatte:
- Visuele tools om de campagne te lanceren en herkenbaar te maken (inclusief geanimeerde GIF)
- Tools voor ontwikkeling van campagnematerialen (inclusief templates voor e-mail, Viva Engage en Kindness Cards)
- Digitaal template om de Three Kind Words in te dienen en te delen met collega’s via een geautomatiseerd Excel-document
- Fysieke Kindness Walls op de verschillende locaties
RESULTATEN
De reacties waren overweldigend. In vier maanden tijd ontvingen we in totaal 4.091 inzendingen, zowel digitaal als via de fysieke Kindness Walls op de verschillende locaties. Dit komt neer op meer dan 9.000 ‘kind words’. Ook kregen we positieve feedback van medewerkers, managementteams en locatiemanagers. Zo deelde de Global Head of People de volgende feedback:
Ten slotte hebben we met succes samengewerkt met tien verschillende locaties wereldwijd, en de campagne heeft het hoogste niveau van betrokkenheid bereikt van alle welzijnsprogramma’s tot nu toe. En dat met een budget van minder dan 20.000 euro. Het programma wordt inmiddels ook opgepakt buiten IGT, door andere landen, bedrijfseenheden en het wereldwijde Brand-team.