Metaalunie: Metaaltechnologie maakt je wereld

Koninklijke Metaalunie vertegenwoordigt de metaaltechnologiesector in Nederland: een belangrijke pijler van de economie, een bron van technische innovatie, maar niet erg bekend bij het grote publiek. De uitdaging was om deze innovatieve en moderne sector zichtbaar en aantrekkelijk te maken voor (toekomstige) werknemers. De landelijke campagne benadrukt de relevantie van metaaltechnologie voor de maatschappij en voor jou: “Metaaltechnologie maakt je wereld!”  

UITDAGING

Koninklijke Metaalunie is door haar leden, bedrijven die werkzaam zijn in deze sector, gevraagd om de sector zichtbaar en bekend te maken in Nederland. Want onbekend maakt onbemind, en onbemind betekent niet aantrekkelijk voor toekomstige werknemers.  

AANPAK

Op basis van inzichten uit een sterke onderzoeksbasis (0-meting onder Nederlanders en Metaalunieleden, ledenbezoeken en kwalitatieve interviews) is er een gefaseerde campagneaanpak met bijbehorende boodschappen ontwikkeld. De eerste fase richtte zich op het creëren van bewustzijn over de sector en de waarde die de sector heeft voor iedereen in Nederland. De tweede fase richt zich op het vinden en binden van ambassadeurs uit de sector, ter ondersteuning van de derde fase: het positioneren van de sector als aantrekkelijke werkgever.

De strategie is tot leven gebracht door het creatieve platform “Metaaltechnologie maakt je wereld”.

De campagne laat zien dat metaaltechnologie onmisbaar is in onze samenleving en voor jou. Dat het in microchips zit, in auto’s, in bruggen en in protheses. Kijk om je heen en je ziet metaaltechnologie, bewerkt door kleine en middelgrote bedrijven door het hele land. Dat zorgt voor trots en erkenning onder Nederlanders, de sector en de vakmensen die erin werken. We bouwen stapsgewijs aan een langdurige positieve reputatie.

Met alledaagse voorbeelden van het gebruik van metaaltechnologie in de wereld om ons heen lieten we het belang van de sector zien. Het resultaat was opvallende teksten en close-upbeelden van onderwerpen die midden in de samenleving staan.

UITVOERING

De campagne werd afgetrapt met een lanceringsevenement, gericht op leden van Koninklijke Metaalunie en medewerkers. De mediabenadering omvatte een persbericht en artikelen over metaaltechnologie in Nederland. Radio, digitale out of home, socialmediaposts met foto’s en korte video’s, zoekmachineadvertenties en een campagnewebsite werden ingezet om de onmisbaarheid van de sector te laten zien. Daarnaast konden alle leden via een toolkit de content delen in hun eigen netwerk.

Op basis van het sterke fundament van de landelijke bewustwordingscampagne, bouwden we in fase 2 verder door leden als ambassadeurs voor de sector aan te trekken, te trainen en te activeren. Deze ambassadeurs delen hun eigen verhalen over ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ via media en social media. Deze aanpak zorgt voor meer geloofwaardigheid en authenticiteit van de campagne. Hiervoor ontwikkelden we een wervingsvideo, ambassadeurstoolkit met tips & tricks, factsheet voor medewerkers, websiteconfigurator om eigen posters en socialmediaberichten te maken en een speciale ambassadeurstraining.

RESULTATEN

De campagne werd zeer gewaardeerd door het publiek. De vooraf gestelde KPI’s werden ruimschoots overtroffen en Metaalunie ontving veel positieve reacties van enthousiaste en trotse medewerkers en leden – die de campagne ook direct gingen delen in hun eigen bedrijf en omgeving.

Totaal bereik: 37 275 047
Social: € 1.92 CPM (KPI: € 6.00)
Radio: 54% van Nederland hoorde de reclame (KPI: 36%)
Ambassadeurs: 1000 toolkits ingezet, meer dan 100 eigen posters gemaakt

Samen met een onderzoeksbureau hebben we een 1-meting uitgevoerd om de impact van de campagne te onderzoeken (n = 1000, representatief voor Nederland). Daaruit blijkt:

  • De campagne wordt heel positief beoordeeld, en gezien als vernieuwend en relevant.
  • De campagne had meetbare positieve impact en bereikte 75% van de Nederlanders.
  • De Nederlandse metaaltechnologiesector wordt aantrekkelijker als werkplek, met een opvallende stijging onder jongeren;
  • De bekendheid met de sector steeg, vooral onder jongeren;
  • De positieve perceptie groeide naar 38%, mede door het belang van de sector voor Nederland;

We vertellen je graag meer over de campagne