Communicatietrends in 2021: meer samenwerking, bewustwording én digitale acceleratie
Communicatiebureau Omnicom PR Group zet de belangrijkste communicatietrends van 2021 op één rij. Van reputatiemanagement tot public affairs.
25 november, 2021
Nu het huidige jaar ten einde loopt en de jaarplannen voor 2022 in ontwikkeling zijn, is dit hét perfecte moment om inspiratie en advies op te doen als het gaat om social media & digitale innovaties. Immers, social media blijven het meest bezochte type website en essentieel voor merken om hun doelgroep te bereiken en te betrekken.
De Social, Digital & Innovation specialisten van Omnicom PR Group blikten vooruit op 2022 met deze shortlist van de 5 meest impactvolle trends voor volgend jaar:
Na dat het jarenlang is geïmplementeerd door bijna alle social media platforms, begint ‘ephemeral content’ nu zelf te “verdwijnen”. Dit type content is oorspronkelijk gecreëerd door Snapchat en gekopieerd door Instagram, in de vorm van stories die slechts 24 uur online staan en dan verdwijnen. Facebook en YouTube volgden met hun eigen, maar minder succesvolle variatie op deze stories. LinkedIn en Twitter hebben ook kortstondig het story-format getest, maar de functies zijn onlangs weer verwijderd doordat het weinig gebruikt werd. Een andere ‘ephemeral content’ app die in korte tijd enorm populair werd, is Clubhouse. Clubhouse had oorspronkelijk ook alleen tijdelijke audiochats die daarna weer verdwenen, maar tegenwoordig kan de audio worden opgenomen en opnieuw afgespeeld.
Hoe maak je er in 2022 gebruik van?
Podcasts ontstonden al in 2004, maar waren nog nooit zo populair! Na jaren van groeiend succes van videocontent met “geluid uit” en een zo kort mogelijke edit, kan de comeback van audio nogal contra-intuïtief lijken. De pandemie heeft de populariteit van audioformats echter een enorme duw in de rug gegeven. Zoals gezegd zagen we in 2020 en 2021 de snelle opkomst van Clubhouse en diens audiochats zijn sindsdien gekopieerd door een aantal grotere platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en zelfs Spotify. Het grote voordeel is dat audiocontent minder complex en gemakkelijker te produceren is dan videocontent, op afstand kan worden opgenomen en doorgaans betaalbaarder is.
Hoe maak je er in 2022 gebruik van?
“Advertainment” is voorbij. Wereldwijd staan we voor serieuze uitdagingen, zoals de snelle opwarming van de aarde en aanhoudende discriminatie. Consumenten verwachten van bedrijven dat ze minder praten en meer actie ondernemen … en dán pas praten over wat ze daadwerkelijk doen. Daarom (her)definiëren bedrijven hun ‘brand purpose’, hun rol en ambitie in deze wereld, en beginnen ze die prominenter te promoten, ook op social media.
Consumenten willen authenticiteit en echte, tastbare en emotionele communicatie van merken. De tijd van perfectie is voorbij. Met name Gen-Z strijdt hard om de wereld te veranderen met een lange lijst van sociale en ecologische onderwerpen. Zij volgen en reageren op merken die op één lijn liggen met hun waarden. Het creëren van een ‘brand purpose’ is geen eenmalige gebeurtenis of campagne. Purpose moet verweven zijn in alles wat je doet en groeit in de tijd – en het is nooit te laat om te beginnen!
Hoe maak je er in 2022 gebruik van?
Influencers worden onafhankelijker door ondernemers te worden (en vice versa). Naast het creëren van hun eigen merken en producten, stappen ze ook weg van hun “afhankelijkheid” van sociale platforms en de steeds veranderende algoritmen en regels, door het creëren van hun eigen platforms en diensten. Steeds meer influencers gebruiken hierbij een abonnementsmodel waarbij hun volgers moeten betalen om toegang te krijgen tot premium content. Deze superfans zijn zeer betrokken en influencers bouwen hier dus een sterkere, diepere band met een kleinere, zeer betrokken community.
Hoe maak je er in 2022 gebruik van?
Dit is een vraag waar we het antwoord (nog) niet op hebben. Uitgevonden door Neal Stephenson in zijn roman “Snow Crash” uit 1992 en onlangs gebruikt in Facebooks naamsverandering in “Meta”, verwijst de metaverse naar een volledig immersive, computergegenereerde “3D virtuele wereld die bewoond wordt door avatars van echte mensen”. De allereerste metaverses waren open en virtuele wereldwijde videogames zoals Fortnite, Minecraft, Roblox en Second Life. De metaverse is niet een enkel product of een enkel bedrijf, maar net zoals het internet, omvat het verschillende bedrijven die verschillende stukken van een grotere, onderling verbonden metaverse bouwen.
Hoe maak je er in 2022 gebruik van?
Op welke trend of trends ga jij volgend jaar inspelen? Wil je meer weten over de implementatie van deze trends voor merken & reputatiemanagement? Neem dan contact op met het Social, Digital & Innovation team van Omnicom PR Group.
Communicatiebureau Omnicom PR Group zet de belangrijkste communicatietrends van 2021 op één rij. Van reputatiemanagement tot public affairs.
Welke social media apps zijn nieuw, welke zijn gegroeid en welke bieden nieuwe toepassingen?