Kunstmatige intelligentie: doordacht doorpakken
6 maart, 2020
Het is nog niet zo lang geleden dat het idee van kunstmatige intelligentie (AI) nog als ‘science fiction’ werd beschouwd. Misschien zelfs iets dat bedoeld was om science fiction te blijven. Maar aanhoudende inspanningen gedurende bijna 80 jaar van ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat AI nu aanwezig is in broekzakken, huizen, garages, kantoren en zelfs in uw favoriete supermarkt. En stel je voor: niet meer dan vijf jaar geleden was AI nog relatief zeldzaam.
EEN NIEUW TIJDPERK?
De AI van vandaag is nog niet de intelligentie die dystopische nachtmerries aandrijft. Maar systemen die zijn ontworpen en ontwikkeld om menselijke cognitieve capaciteiten te simuleren, nauw gefocust op het oplossen van één probleem tegelijk, groeien exponentieel in toepassing en gebruik. En dat is het gevolg van het kunnen overtreffen van mensen. AI-systemen kunnen zekere taken beter uitvoeren en ze klagen niet (zoveel).
De mogelijkheden die AI biedt zijn niet beperkt tot het verbeteren van processen of het optimaliseren van de value-chain. Ze variëren van autonome voertuigen tot het bestrijden van pandemieën. Dat wat dit allemaal mogelijk maakt? Data.
Met de toegenomen beschikbaarheid van allerlei soorten data zoals we de afgelopen jaren hebben gezien, groeit de mogelijkheid om van die gegevens te leren. En het idee is simpel: als uw data goed en in overvloed zijn (en u een doordachte strategie hebt om dat te ondersteunen), kunt u zelflerende systemen gebruiken die aan de hand van uw data oplossingen kunnen leveren voor de problemen die u het hoofd probeert te bieden.
Alles wat kan worden gedigitaliseerd zal op termijn gedigitaliseerd worden, en kan worden gebruikt als input voor zelflerende systemen.
VERWACHT CORPORATE CRISES
Dit betekent dat er in de meeste bedrijfstakken een grote verschuiving op komst is, aangezien we constateren dat steeds meer bedrijfstakken hun voorspellingsproblemen met AI kunnen oplossen.
Dit brengt een hele nieuwe reeks uitdagingen met zich mee die in het verleden misschien niet bestonden – zeker ook vanwege de mogelijke onzekerheid die voortkomt uit het gebruik van systemen, waarvan de resultaten niet altijd verklaarbaar zijn. Het omgaan met zulke risico’s lijkt in toenemende mate belangrijk te worden; ze monden nu al uit in crises.
Bijvoorbeeld: als de data gebrekkig, bevooroordeeld of zelfs discriminerend zijn, kan dit uw reputatie ernstig schaden. Toch, Google? Vergeet niet: niet alle data kunnen worden gebruikt voor elk doel. Het misbruiken van data verwoest reputaties en vernietigt bedrijven (wees niet zoals Cambridge Analytica of Clearview AI, wees zoals Facebook).
COMMUNICATIE EN AI
Dus: ga ermee aan de slag, maar doe dat doordacht. Dat is ons advies. Het gebruiken van AI kan uw organisatie buitengewone voordelen bieden. Maar risico’s zijn altijd aanwezig. Het beheren van deze risico’s komt overeen met het beheren van uw reputatie – vooral nu, dankzij deze nieuwe technologieën.
Wanneer u deze systemen bouwt, weet dan waaróm u ze bouwt. Wanneer u het gebruikt, weet dan waaróm u ze gebruikt. Wanneer het systeem u tot verkeerde keuzes leidt, zorg ervoor dat u een crisisplaybook klaar heeft liggen. Neem ethische principes aan (zoals deze) die uw systemen moeten volgen om risico’s te verkleinen. Het is onmogelijk om te zeggen dat het nooit fout zal gaan. Dus wees voorbereid.
Wij zien de opkomst van AI als een ontwikkeling die onze collectieve toekomst zal bepalen. Daarom willen wij u helpen deze technologieën in goede banen te leiden om uw organisatie te versterken. Zeker nu we het tijdperk van exponentiële vooruitgang in gaan: het ‘exponentiële tijdperk’ (The Exponential Age).
Een ontwikkeling als artificiële intelligentie biedt veel nieuwe uitdagingen voor veel verschillende beroepen. Communicatie is hierin niet anders. Terwijl we onze kennis en vaardigheden uitbreiden en versterken, weten we dat we dat niet alleen kunnen doen. Werkt u aan of met AI-applicaties in uw organisatie? Ik zou graag van u horen! Neem contact met mij op via [email protected] of stuur mij een bericht op LinkedIn.
Photo by David Yu from Pexels.